Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Sascha de Lint: "Productaanbod in Nederland kon zoveel beter"

Introductie Italiaanse delicatessenlijn GreenAge aanstaande

Tholen – GreenAge komt in juni met een Italiaanse delicatessenlijn. "Dit is een unieke lijn, bestaande uit in totaal 36 producten, waaronder een veganistische pesto en kappertjes", vertelt Sascha de Lint, die GreenAge sinds januari 2013 samen met haar man Addy Rouwenhorst runt. Het bedrijf heeft sindsdien grote stappen gezet: "In de twee en een half jaar dat wij bezig zijn is het assortiment van 6 producten gegroeid
tot 180 producten. De nieuwe vormgeving had een groot effect. Ook vertellen wij het verhaal achter onze producten op een geheel eigen en kenmerkende manier, dat
werpt duidelijk zijn vruchten af."


Addy Rouwenhorst, Sascha de Lint en John Machielsen op het kantoor van GreenAge in Amsterdam.

De ondernemers hebben allebei veel gereisd. "Voor ons betekent het ontdekken van een cultuur en de lokale gebruiken, dat we ons verdiepen in het eten: met welke
ingrediënten worden welke gerechten gemaakt en wat zijn de verhalen, de tradities hier achter? Doordat we zo vaak in aanraking kwamen met allerlei bijzondere producten en ingrediënten raakten we er van overtuigd dat het aanbod in Nederland zoveel beter kon. Wij willen dergelijke producten graag hierheen halen, onder
voorwaarde dat het eerlijke producten zijn, voor zowel de boer als de consument."

GreenAge-producten zijn 'natuurlijk, fair en jammie'. "Het is bij ons altijd een combi. De producten zijn biologisch, opvallend goed van smaak en alle schakels in de keten verdienen een eerlijke prijs." Niet alle GreenAge-producten zijn overigens erkend fairtrade. "Veel van onze producten komen uit Europa en het Fairtrade systeem is bedoeld voor ontwikkelingslanden. Daarnaast is het voor sommige boeren moeilijk om aan de eisen van deze certificering te voldoen. In deze gevallen zorgen wij wel voor steun voor het gezin en de gemeenschap, maar dan op een andere manier dan via het Fairtrade systeem. En een product kan op meerdere manieren fair zijn. Een voorbeeld daarvan is onze 100% natuurzuivere spelt van Hollandsche Bodem – bijna alle spelt wat er op de (biologische) markt te krijgen is, is doorgeteeld en veredeld, waardoor je in feite tot wel 90% tarwe krijgt wanneer je spelt koopt. Vinden wij niet
fair en dus verkopen wij alleen 100% oerspelt, niet veredeld, niet doorgeteeld."



Italiaanse delicatessen

Sascha is erg trots op de nieuwe Italiaanse delicatessenlijn. "Het zijn stuk voor stuk producten met iets extra's. Alle delicatessen in potjes (waaronder veganistische pesto’s, gegrilde groenten en tapenades) komen van een Zuid-Italiaans familiebedrijf dat door 3 broers gerund wordt. Deze familie bezit 250 hectare en heeft eigen landerijen waar de werknemers met hun families wonen. Alles wordt met de hand geoogst, waaronder de artisjokken en de kappertjes. Kappertjes zijn heel lastig te telen. Dit product groeit het beste op natuursteen. De artisjokken hebben een heel mooie blanke kleur. Het bedrijf verwerkt alle ingrediënten binnen acht uur na de oogst." 31 producten uit de nieuwe lijn komen uit de regio Apulië (Puglia) en vijf ervan komen uit Piemonte, waaronder risotto en farotto (geparelde spelt).



Ze benadrukt dat alle producten van GreenAge een verhaal hebben. "We hebben geen anonieme producten – onze amandelen komen van Sicilië, omgeving Campania en de teler heet Don Antonio. Een amandel 'uit Italië' is voor ons te anoniem. In het overbrengen van deze kennis aan de consument is een belangrijke rol voor de winkelier weggelegd. Zo gaan onze uitgebreide brochures mee met het assortimentsnieuws van Natudis, waardoor de winkelier volledig op de hoogte is van de achtergrond van onze producten."

Consumenten kunnen onder meer op de website terecht. "Hier laten we het verhaal achter de producten zien, door zoveel mogelijk informatie te geven. Daarbij vertel ik veelal vanuit eigen ervaring. We beschikken binnen GreenAge over zoveel kennis over de ingrediënten en wat je er mee kunt doen, daarvoor is veel waardering. Dit verwerken we in receptflyers. Ook laten we graag zien hoe een product er in de natuur uitziet, voordat het geoogst is. Het draait om laagdrempelige kennisoverdracht, ook door precies aan te geven wat je met een bepaald product kunt doen."
 

Demo's

Addy en Sascha geven in de weekenden ook veel productdemonstraties in de winkels. "Onze agenda zit voor dit jaar al hartstikke vol. Wel willen we dit het liefst zelf blijven doen, omdat wij nu eenmaal heel veel kennis hebben over onze producten, hun herkomst, de teler en de teeltwijze. Daarom proberen we nu wat te wisselen met deze demodagen en bijvoorbeeld ook op doordeweekse dagen preverijen te geven." Volgens Sascha zijn de proeverijen zeer effectief: "Voor mij is het de uitdaging om in deze demo's juist te werken met de producten die het minst hard lopen. Hier vraag ik dan specifiek naar bij de winkelier. Onlangs heb ik onze
dadelstukjes bijvoorbeeld in allerlei gerechten verwerkt. Doordat klanten zien wat ze er mee kunnen doen, durven ze het product aan te schaffen. Het is gaaf om te zien dat dit product sindsdien wel goed loopt in deze winkel."

Voor meer informatie:

Sascha de Lint
GreenAge
Jan van Galenstraat 4
1051 KM Amsterdam
088 6366636
sascha@greenage.nl
www.greenage.nl