De Vegetarische Slager uitgeroepen tot 'De Beste Ondernemer 2015'

Jaap Korteweg, oorspronkelijk biologische boer, oprichter en directeur van De Vegetarische Slager, is woensdag 15 april uitgeroepen tot 'De Beste Ondernemer 2015'. Hij kreeg de jaarlijkse ondernemerspublieksprijs uitgereikt door minister Henk Kamp van Economische Zaken tijdens de Week van de Ondernemer in Utrecht.

"Heel bijzonder", zei een verraste Korteweg na afloop. "Ik had eigenlijk vanmiddag weer aan het werk willen gaan, maar ik vraag me af of dat gaat lukken." De prijs is in het leven geroepen door onder andere de Universiteit van Amsterdam en de Dutch Centers for Entrepreneurship en Synpact.


Jaap Korteweg en Henk Kamp tonen de oorkonde.

Genomineerden

De 52-jarige Korteweg moest het opnemen tegen negen andere genomineerde topondernemers, onder wie John de Mol (Talpa), Floris van Bommel (Van Bommel) en Jos de Blok (Buurtzorg), Jan-Peter Cruiming (Jobbird), Pieter Zwart (Coolblue), Bram Bosveld (StudentenWerk), Daan Dohmen (Focus Cura), Olaf Lawerman (CompanyWebcast), Daan Weddepohl (Peerby).

Er zijn ruim 160 Nederlandse topondernemers vooraf gescreend door de wetenschappers van de UvA. Meer dan 5.000 ondernemers hebben hun stem uitgebracht op deze lijst. Jaap Korteweg kreeg de meeste stemmen van de ondernemers. Hij wordt vooral bewonderd om zijn innovatieve vermogen, creativiteit en verantwoorde manier van ondernemen.

De Vegetarische Slager startte zeven jaar geleden en heeft de omzet ieder jaar zien jaar verdubbelen. Het bedrijf is verdeeld over twee locaties in Nederland. Door technologie van de Universiteit Wageningen te combineren met culinaire kennis van koks, geeft Korteweg zijn producten 'de smaak en beleving van echt vlees. Eigenlijk willen we kenners en publiek voor de gek houden'. Zijn vegetarische kip, gehakt en spekjes, op basis van soja, lupine of wortel, erwten en ui, werden door culinair recensenten van Parijs tot New York goed ontvangen. In een artikel over The Vegetarian Butcher schreef de recensent van The New York Times dat hij de plantaardige kip niet van echt had onderscheiden, als hij niet had geweten dat het nepvlees was.

Assortiment

Eerder dit jaar maakte Albert Heijn en Jumbo bekend de vleesvervangers van Korteweg in het assortiment op te nemen. Daarmee heeft de Vegetarische Slager een landelijke dekking gekregen. Daarnaast zijn de producten al in diverse landen te verkrijgen. Het bedrijf en het assortiment zijn sterk groeiend.

"De grootste slager van de wereld worden", zo luidt de ambitie van Korteweg. "Dat doen wij natuurlijk niet alleen. We staan voor en beweging. Het doel is het beest uit de voedselketen te halen."

Voor meer informatie: www.devegetarischeslager.nl

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven