Etiketten
Consumenten mogen niet worden misleid door de informatie op het etiket. Een belangrijke verandering is dat allergenen voortaan opvallender moeten worden vermeld. Nieuwe etiketten moeten leesbaarder zijn; daarom wordt er een minimale lettergrootte vereist. Voor producten die op 13 december al geëtiketteerd zijn, geldt een overgangstermijn.Informatie over allergenen
Voor mensen met een voedselallergie wordt het gemakkelijker om te weten te komen of en zo ja, welke allergenen er in voedsel van bijvoorbeeld restaurants zitten. Elke horecaondernemer en voedselleverancier moet vanaf 13 december aan gasten en kopers informatie kunnen verstrekken over allergenen in aangeboden voedsel. De ondernemer bepaalt zelf op welke manier hij de informatie geeft. De informatie hoeft niet per se op schrift te staan; wel moet de verkoper of horecaondernemer over de informatie over aanwezige allergenen in het voedsel beschikken en deze kunnen reproduceren.De veertien allergenen waarover informatie moet worden verstrekt zijn glutenbevattende granen (zoals tarwe, rogge, gerst, haver en spelt), ei, vis, pinda, noten (cashewnoten, amandelen, walnoten, hazelnoten, paranoten, pecannoten, pistachenoten en macadamianoten), soja, melk (ook lactose), schaaldieren, weekdieren, selderij, mosterd, sesamzaad, sulfiet en lupine.
Verkoop via webshops
Steeds meer voedingsmiddelen worden via webshops verkocht. De nieuwe informatieregels spelen hierop in. Bij online verkoop en bij andere vormen van verkoop op afstand moet alle informatie die ook op het etiket staat bij de aankoop en bij aflevering beschikbaar zijn voor de consument.Toezicht
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit houdt toezicht op de naleving van de wet. In 2015 zal steekproefsgewijs de naleving van de nieuwe regels worden getoetst en zo nodig gehandhaafd.Foodwatch: "Consumenten onvoldoende beschermd tegen misleiding en verwarrende informatie"
Niet iedereen is blij met de nieuwe regels: foodwatch vindt dat de nieuwe wetgeving nog steeds te veel mazen bevat, waardoor Europese consumenten onvoldoende beschermd zijn tegen misleiding en verwarrende informatie. De voedselindustrie wist een aantal consumentvriendelijke voorstellen succesvol te dwarsbomen. foodwatch is van mening dat als we consumenten echt in staat willen stellen een weloverwogen keuze te maken, de wetgeving flink op de schop moet. Klik hier om te lezen waarom volgens foodwatch de nieuwe regels consumenten niet beschermen tegen misleiding.Klik hier voor het persbericht van BEUC, de Europese koepel van consumentenorganisaties, over de nieuwe etiketteringsregels.
Voor meer informatie: www.nvwa.nl