In Grensverleggers, een initiatief van MVO Nederland, vertellen verschillende Nederlandse MKB-ondernemers over de dagelijkse praktijk van internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen. Michaël Wilde van Eosta is één van de Grensverleggers en vertelt in de onderstaande blog over de steeds mondiger wordende consument.
De consument van gisteren, vandaag en morgen
Jullie hebben het waarschijnlijk al gehoord: Jumbo Supermarkten stopt met de Plofkip! Dit is niet alleen goed nieuws voor de kippen maar vooral ook een overwinning van Wakker Dier en de mondige, kritische consument.
Als je de consument van vandaag vergelijkt met die van vroeger (+/- 30 jaar geleden) zijn er meer verschillen dan overeenkomsten. Om dat helder over te brengen vergelijk ik de consument van toen vaak met een prachtige, 'lief kijkende', loyale labrador. Zo'n beest dat exact doet wat de baas (lees het bedrijfsleven en overheid) zegt.
Zo was het in die tijd mogelijk om sigaretten aan te prijzen als gezond, baby's 7 Up te laten drinken en een beeld te schetsen dat de ideale, gelukkige vrouw een huisvrouw was die klakkeloos luistert naar haar seksistische man.
Vandaag zijn dit soort beelden gelukkig ondenkbaar. De kritische, eigenzinnige kat (het symbool voor de consument van nu) gaat haar eigen weg en heeft weinig vertrouwen in het bedrijfsleven of in de overheid zeker als het gaat om voeding. Deze consumenten zijn ook een stuk mondiger en samen met organisaties die wel het vertrouwen hebben (zoals Wakker Dier, Greenpeace, Foodwatch, Max Havelaar), brengen ze verandering teweeg. Als bedrijf moet je op zijn minst rekening houden met deze consument om er voor te zorgen dat je niet aan de digitale schandpaal wordt genageld.
"Alles wijst er op dat gezondheid en zorg om de planeet over 20 jaar nog belangrijkere thema's zijn dan nu."
Wat zijn de verwachting van de consument van morgen? Het is natuurlijk onmogelijk om dit exact te voorspellen maar alles wijst er op dat gezondheid en zorg om de planeet over 20 jaar nog belangrijkere thema's zijn dan nu. Als het gaat om de gezondheidszorg en voor het betalen daarvan zal de overheid een steeds kleinere rol spelen. Dat betekent dat steeds meer mensen zich gaan richten op hun eigen proactieve gezondheid, zoals gezond eten en sporten.
Als we kijken naar de zorg voor onze aardbol, lijkt mij het wel duidelijk dat dit over 20 jaar alleen maar is toegenomen. Ik verwacht dan ook dat er een stuk minder vervuilende producten op het digitale schap van de online winkels liggen.
Laten wij dus nu al stappen zetten om de toekomstige consument te bedienen met bijzonder gezonde, lekkere, duurzame producten!
Bron: Grensverleggers - MVO Nederland

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- "De bio-sector is niet welkom onder alle deskundigen en organisaties die voor deze ronde tafel zijn uitgenodigd"
- Eosta overgenomen door Anders Invest
- "High oleïc pinda's bevatten meer goede vetten dan andere pinda's"
- In huisstof op boerderijen zitten grote aantallen bestrijdingsmiddelen, blijkt uit nieuw onderzoek
- Lidl zet in op biologische huismerken
Top 5 - afgelopen maand
- HAK zet in op 100% biologische productie
- Fotoreportage Biobeurs: wennen in Den Bosch
- "Regeneratieve landbouw is keiharde greenwashing door multinationals"
- "De bio-sector is niet welkom onder alle deskundigen en organisaties die voor deze ronde tafel zijn uitgenodigd"
- Verdienmodellen en de wereld op z'n kop
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-02-06 Albert Heijn en bp openen 100e tankstation met een AH to go
- 2023-02-02 33e Odin winkel geopend in Winsum
- 2023-02-01 Coop viert 30 jaar Naturaplan
- 2023-02-01 "Het stimuleren van biologisch en het eigen duurzaamheidsprogramma zitten elkaar niet in de weg"
- 2023-01-31 Picnic overtreedt, volgens NVWA, de wet met goedkopere Duitse A-merken
- 2023-01-31 Lidl zet in op biologische huismerken
- 2023-01-27 Franse wet geeft AGF-sector meer macht bij retailers
- 2023-01-26 Onbemand voertuig bezorgt eerste boodschappen voor Colruyt
- 2023-01-24 "De voedselketen moet veel transparanter"
- 2023-01-23 Consument besteedt 36% meer aan biologisch
- 2023-01-23 "Retail aan zet in ambitie 15% biologisch"
- 2023-01-20 Aldi start samenwerking met Naturland
- 2023-01-18 Marktaandelen 2022: AH de grote winnaar, toename hard discount onduidelijk
- 2023-01-17 Prijzen AGF stegen afgelopen jaar flink in ogen van consumenten
- 2023-01-17 Aldi Zwitserland bant ingevlogen AGF uit het schap
- 2023-01-13 "Klant blijft biologisch kopen, maar kiest goedkopere varianten"
- 2023-01-13 Natuurvoeding Joure wordt 34e Odin winkel
- 2023-01-12 Odin Veenendaal is open
- 2023-01-09 Superscanner visualiseert prijsstijgingen in de supermarkt
- 2023-01-06 Bio-producten van Albert Heijn in de prijzen