"Bavo van den Idsert: "Betrekken we de burgers wel voldoende bij de sector?"

Fotoreportage drukbezocht Bionext Netwerkevent

Tholen - Bij Antropia in Driebergen werd dinsdagmiddag 7 oktober het Bionext Netwerkevent gehouden. De bijeenkomst kon uiteindelijk rekenen op ruim 200 deelnemers. De deelnemers kwamen uit alle geledingen van de sector, waaronder boerenbedrijven, retail, horeca, productie en handel. Ze kregen volop gelegenheid om onder het genot van een hapje en een drankje nieuwe contacten op te doen. Het inhoudelijke programma werd ingevuld met een bijdrage van Bionext-directeur Bavo van den Idsert en een lezing van Michiel Korthals. Er was onder de deelnemers veel waardering voor de laagdrempeligheid van de bijeenkomst, mede doordat de toegang gratis was.

Klik hier voor de uitgebreide fotoreportage.

Dagvoorzitter Uli Schnier opende na het welkomstdrankje het inhoudelijke programma: "Het netwerkseizoen is weer begonnen en de netwerkborrel lijkt ook hier meteen al van start te zijn gegaan. Bavo neemt ons nu eerst kort mee in de uitdagingen en ontwikkelingen in de sector", zei hij voorafgaand aan het inhoudelijke programma.


Welkomswoord Uli Schnier.

Vervolgens gaf Bavo van den Idsert zijn 'weersverwachting' voor de biologische branche voor de komende tijd. Allereerst toonde hij diverse merken op het scherm. "Dit zijn de merken die in beweging zijn als het gaat om biologisch, onder meer door middel van speciale bio-campagnes of bijvoorbeeld nieuwe schappen." Ook HEMA stond ertussen, want: "HEMA komt met een biologische rookworst. Wat wil een mens nog meer?"

Bavo vertelde daarna dat de adempauze in de groei van de biologische sector hem wel wat zorgen baarde. "Het draaide een tijdje vooral om prijs, prijs en prijs,
kwaliteit was een ondergeschoven kindje. Daarin is nu gelukkig een kentering gaande en er is weer meer waardering voor bio-producten. Biologische producten zijn dan ook kwaliteitspoducten, geen stuntartikelen. Volgens de directeur van Bionext is het essentieel om de rol van de burgers in de groei voor de groei van de sector niet te vergeten: "De vraag is of we burgers wel voldoende betrekken in de ontwikkelingen die we voor ogen hebben?"

Klik hier voor de uitgebreide fotoreportage.



Verder vertelde Bavo dat Bionext de komende periode gaat investeren in het verhogen van de merkbekendheid van het EU-logo. "Campagnes hiervoor zijn dringend nodig, aangezien slechts 20% van de mensen dit logo kent, wanneer ze hierbij geholpen worden. Daarom willen we investeren in een sterke inhoudelijke campagne. Deze aanpak is bijvoorbeeld in Zweden heel succesvol geweest."

Vervolgens riep Bavo de voorzitters van Biohuis, VBP en de Biowinkelvereniging het podium op. Respectievelijk Jan Jaap Jantjes, Jan Zomerdijk en Arjan Nijdam kregen van Bavo de eerste Bionext-speldjes overhandigd. Dit uit waardering voor de volharding en het doorzettingsvermogen dat de bestuurders getoond hebben in de beginperiode van het Biohuis. Bionext wil hiermee mensen onderscheiden die heel betrokken en actief zijn bij Bionext en de biologische beweging.

Klik hier voor de uitgebreide fotoreportage.


Bavo na de uitreiking van de eerste speldjes: "U hoort ook bij de familie en krijgt dus ook allemaal een speldje bij het verlaten van deze zaal."

Na Bavo hield professor Michiel Korthals een lezing. Hij nam in april dit jaar afscheid als hoogleraar Toegepaste Filosofie aan Wageningen University. Hij benadrukte onder
meer dat innovaties in de biologische landbouw nodig zijn om in te spelen op de gevolgen van de klimaatverandering. Ook is hij van mening dat opschaling in de biologische sector nodig is: "De bio-branche moet breder en groter worden, een soort massa-organisatie. Ik zie kansen voor een goed georganiseerde netwerkorganisatie, omdat er in deze branche veel mogelijkheden zijn voor aankomende ondernemers. Hen moet je ruimte geven om nieuwe dingen te doen. De branche is hierin al goed op weg." Binnenkort zal een apart artikel over de lezing van Michiel Korthals in Biojournaal verschijnen.


Veel animo voor de borrel voor en na het inhoudelijk programma.

Het woord was daarna voor Biohuis-voorzitter Jan Jaap Jantjes. Hij benadrukte het belang om als bio-ondernemers aan de consumenten te vertellen dat een biologisch product meer is dan alleen een product. "We moeten juist aan de consument vertellen hoe wij produceren. Overbrug de kloof door te zien wat de consument wil", aldus Jan Jaap.

Klik hier voor de uitgebreide fotoreportage.

Voor meer informatie: www.bionext.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven