"Onze medewerkers hebben de laatste tijd heel hard gewerkt aan deze operatie. We zijn allemaal erg enthousiast en trots op het resultaat. HEMA is echt Nederlands: kaas en klompen. Maar inmiddels eten we mozzarella en dragen we sneakers. Dus moesten we ons aanpassen, ons meer onderscheiden. Dat doen we door het bieden van duurzame, kwalitatief hoogwaardige, veelal zelf ontworpen producten voor een leuke prijs met een echt HEMA-handschrift. We willen ons ook onderscheiden, niet alleen op de winkelvloer, maar ook door onze service, onze medewerkers en onze verpakkingen. We maakten gewoon al bijzonder, maar we gaan het nu meer onder de aandacht brengen. Winkelen wordt makkelijker en inspirerender. Je wordt er gewoon blij van. En in essentie zijn we natuurlijk nog steeds de HEMA met onze iconen als de tompouce en de rookworst", vertelt Ronald van Zetten, CEO.
Speerpunten
Er is een nieuw assortiment toegevoegd dat continue wordt vernieuwd: de 'Blijmakers'. Met meer dan 600 kadootjes vanaf 50 cent is er bij HEMA altijd een inspirerend presentje te vinden voor man, vrouw of kind. Van speelgoed tot USB-sticks, van personal care tot goocheltrucs. Daarnaast wordt het beautyaanbod een belangrijke binnenkomer. In de nieuwe collectie is alles te vinden: van professionele hulpmiddelen zoals kwasten en wimperkrullers tot een opvallend kleuraanbod van oogschaduw, lippenstiften en meer dan 100 kleuren nagellak. 1 op de 5 Nederlandse vrouwen gebruikt een HEMA-beautyproduct.Voor de damesmode is letterlijk teruggegaan naar de basis. En er is gekozen voor een geheel andere presentatievorm dan voorheen. Op tafels en aan de wand wordt de kleding overzichtelijker en eigentijdser gepresenteerd. Er is een uitgebreide basicslijn in vele kleuren en is veelal gemaakt van het duurzame bio-katoen. Eind september wordt de nieuwe collectie van MOAM geïntroduceerd, speciaal ontworpen voor HEMA.
En er is meer aandacht voor food. Er is veel innovatie in deze sector. HEMA geeft extra aandacht aan duurzaam voedsel. Zoveel mogelijk natuurlijke, biologische en verse ingrediënten. We maken duurzamer eten toegankelijker voor meer mensen.
Klant meer betrekken
HEMA gaat daarnaast meer vertellen over het onderscheidend vermogen: het design, de kwaliteit en de duurzaamheid van de producten via labels, op de winkelvloer en in de vernieuwde folder en de nieuwe blogsite. Bloggers krijgen sinds vorige week de mogelijkheid om reviews te plaatsen via de gestarte HEMA blog-site."We willen graag weten hoe klanten over onze producten denken. We gaan ze nog meer betrekken bij onze producten en ons merk. Onze designwedstrijd die we al jarenlang organiseren is daar een heel goed voorbeeld van. Vorige week hebben duizend mensen op ons hoofdkantoor een workshop 'bloggen' gevolgd in de eerste Blog-academy. We helpen hen op weg een professionelere blogger te worden. Het is geweldig te zien hoe enthousiast ze zijn. We willen onze fans en sitebezoekers inspirerende en leuke content bieden", aldus Van Zetten.
Bricks en clicks
In Nederland heeft HEMA 529 winkels. Sinds 2013 zijn er veertien filialen in Nederland bijgekomen. De webshop bestaat sinds 2006 en is nog steeds groeiende. De HEMA-app is meer dan 200.000 keer gedownload. In de winkels komt een internetzuil waar artikelen die niet (meer) in de winkel verkrijgbaar zijn direct besteld kunnen worden op hema.nl.Voor meer informatie: www.hema.nl