Alessandro Belli van Tecnologie Urbane, een van de belangrijkste partners van het project en oprichter van de Bike Intermodal spin-off start-up, zegt: "In de Bike Intermodal hebben we het beste ontwerp, de beste productie en montage gecombineerd met de allernieuwste materialen om een supercompacte, lichtgewichte en aantrekkelijke fiets te vervaardigen die perfect aansluit bij de behoeften van het leven in de stad. We hopen dat het nieuwe model niet alleen fietsliefhebbers zal aantrekken, maar dat het ook de mensen die eerder te terughoudend waren om op een fiets te stappen zal overtuigen om deze fiets te gebruiken en de vrijheid te ervaren die het hen biedt."
Een revolutie in vouwfietsontwerpen
Jaarlijks worden er ongeveer 135 miljoen fietsen geproduceerd, waarvan 2% bestaat uit vouwfietsen. Bike Intermodal verschuift zich van een typische fietsproducent naar een die geïnspireerd is door de auto-industrie. "We hebben de fiets verstevigd door het aantal onderdelen te beperken en de meest duurzame en lichtste materialen te gebruiken, zoals magnesium. Elk onderdeel is getest, herleidbaar en recyclebaar. Kwaliteitscontrole, herleidbaarheid van het productieproces en milieubewustzijn zijn voor ons belangrijke factoren", benadrukt dhr. Belli.De basis van de 'intermodale fiets' bestaat uit een voorgespannen frame, waarbij het open- en dichtklappen van de fiets hetzelfde werkt als een landingsgestel van een vliegtuig. Het is gemaakt van gegoten aluminium of magnesium en zeilkabels. De makers kijken nu ook naar de mogelijkheid om in de toekomst grafeen te gebruiken om het frame nog lichter en sterker te maken. Projectpartner Maxon Motor (BRAUN family) heeft een op maat gemaakte motor ontworpen die de mobiliteit verhoogt zonder extra gewicht toe te voegen. Inclusief motor weegt de fiets bijna de helft minder dan vergelijkbare vouwfietsen zonder motor en neemt de fiets ongeveer een vijfde van het formaat van andere modellen in beslag.
Het gewicht en de grootte van de fiets zijn geoptimaliseerd dankzij veldonderzoek dat door de Universiteit van Florence is bedacht en door de partners ATAF en LPP, openbaar vervoersbedrijven van Florence (IT) en Ljubljana (SI), is uitgevoerd. Deze onderzoeken zijn gebaseerd op vragenlijsten en tests met concurrerende vouwfietsen en zijn uitgevoerd met een steekproef van forensen en studenten. De resultaten hebben inzicht gegeven in de verschillende elementen die nodig zijn om de gebruiksvriendelijkheid van het prototype te verbeteren.
Productontwikkeling en introductie in de markt
Het Bike Intermodal-onderzoeksproject ontving van de EU een onderzoekssubsidie van €1.58 miljoen. Sinds de voltooiing van het project is men doorgegaan met het optimaliseren van het ontwerp en productieproces van de fiets. Dit heeft geleid tot een commercieel haalbaar prototype. Het bedrijf is in gesprek met een aantal investeerders en enkele prominente spelers in de auto-industrie om het prototype in de markt te introduceren. Met een volledig geoptimaliseerde productie schat dhr. Belli dat het model zonder motor ongeveer €800 en het elektrische model €1.300 zal kosten. Een erg minimalistische versie zal slechts €500 kosten. De potentiële markt is groot, aangezien meer dan tweederde van de Europese bevolking in steden woont en dit aantal in de toekomst zal blijven stijgen.Michael Jennings, woordvoerder van Máire Geoghegan-Quinn, Europees commissaris voor onderzoek, innovatie en wetenschappen, zegt: "Bike Intermodal is het soort innovatie dat we meer moeten zien in Europa, omdat het de levenskwaliteit en het concurrentievermogen verbetert. Een van de belangrijkste doelen van Horizon 2020, ons nieuwe investeringssprogramma voor onderzoek en innovatie, is om uitstekende ideeën als deze om te zetten in verkoopbare producten, processen en diensten. Hoe meer innovatieve bedrijven we hebben, hoe beter het zal zijn voor de economie van Europa."
Kijk voor meer informatie op www.bike-intermodal.eu.