Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Eigen fabriek voor De Vegetarische Slager?

De Vegetarische Slager wil een eigen fabriek voor de productie van vleesvervangers. Dat zei directeur/eigenaar van De Vegetarische Slager Jaap Korteweg op het symposium Innoveren in de voedingsmiddelenindustrie.

De Vegetarische Slager is sinds de oprichting fors gegroeid. In Nederland breidt het aantal verkooppunten verder uit. In april is ook AH to go gestart met de verkoop van producten van De Vegetarische Slager. Naast Nederland zijn de producten te koop in België, Duitsland Spanje en Portugal. Korteweg vertelde dat er ook oriënterende gesprekken worden gevoerd met partijen in de VS, India en Australië.

De producten worden nu nog geproduceerd door circa 10 vleesfabrikanten, afhankelijk van het type product. "We zijn bezig met een eigen fabriek. We kijken naar een partner die verstand heeft van productie en naar andere partijen. We zijn in de oriënterende fase, maar die fabriek moet er echt komen."

Varkenspest

Korteweg is naast producent van vleesvervangers boer. Hij vertelde over zijn persoonlijke ontwikkeling, die leidde tot De Vegetarische Slager. Hij stapte in 1997 door de varkenspest over op biologische landbouw. Bovendien werd hij vegetariër, aanvankelijk als 'thuisvegetariër' en later ook buitenshuis. De Vegetarische Slager komt verder voort uit zijn belangstelling voor de combinatie van duurzaamheid,
biologische landbouw én technologie.

Smaak

Korteweg stelt dat het consumenten bij vlees alleen gaat om smaak. Dat weegt zwaarder dan alle andere overwegingen zoals duurzaamheid, gezondheid en diervriendelijkheid. Vleesvervangers moeten daarom exact dezelfde beleving hebben. De Vegetarische Slager werkt daarom voor de ontwikkeling van producten veel samen met topkoks en topslagers. Daarbij wordt de smaak en textuur van een bestaand product zoveel mogelijk nagebootst. Culinair journalisten en koks werden
gefopt met vegetarische palingsalade en vegetarische kip. Ook werd de gehaktballentest van De Telegraaf gewonnen.

Food Top 100

Aan het eind van het symposium op 6 mei is de nieuwe Food Top 100 bekendgemaakt van de grootste Nederlandse bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie. Naast een overall award voor de hoogste omzet, waren er awards voor R&D, werkgelegenheid en social media.

Voor meer informatie: www.devegetarischeslager.nl

Bron: EVMI
Publicatiedatum: