Bestedingen aan bio-producten België: +8% in 2013
Ruim 88% van de Belgische gezinnen kocht vorig jaar een bio-product. De bestedingen aan biologische versproducten groeiden in 2013 in Vlaanderen met 14% tot 140 miljoen euro. Over de periode 2008-2013 bedraagt deze groei twee derde.
De kopers van bio-groenten zijn veruit de belangrijkste: 60% van de Belgische gezinnen koopt wel eens biologische groenten. Naar product bekeken hebben de biologische vleesvervangers het grootste marktaandeel (23%) en de bio-vleeswaren het kleinste marktaandeel (0,7%).
De klassieke supermarkt blijft het belangrijkste distributiekanaal voor biologische voeding: 44% van de totale bio-bestedingen worden via supermarkten gerealiseerd. De buurtsupermarkten en hard discount zijn in opmars, met respectievelijk aandelen van 13,5% en 2,7% in de totale bestedingen aan bioproducten.
Klik hier om het rapport 'De biologische landbouw in Vlaanderen: stand van zaken 2013' te downloaden.