Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
88% Belgische gezinnen kocht bio-product

Bestedingen aan bio-producten België: +8% in 2013

De totale bestedingen aan biologische producten in Belgiƫ groeiden in 2013 met 8% tot 403 miljoen euro. Voor de totale bio-markt (voeding + niet-voeding) bedroeg het marktaandeel vorig jaar 1,6%. Dit staat in het jaarrapport biolandbouw 2013, dat op maandag 7 april gepubliceerd is.

Ruim 88% van de Belgische gezinnen kocht vorig jaar een bio-product. De bestedingen aan biologische versproducten groeiden in 2013 in Vlaanderen met 14% tot 140 miljoen euro. Over de periode 2008-2013 bedraagt deze groei twee derde.


De kopers van bio-groenten zijn veruit de belangrijkste: 60% van de Belgische gezinnen koopt wel eens biologische groenten. Naar product bekeken hebben de biologische vleesvervangers het grootste marktaandeel (23%) en de bio-vleeswaren het kleinste marktaandeel (0,7%).

De klassieke supermarkt blijft het belangrijkste distributiekanaal voor biologische voeding: 44% van de totale bio-bestedingen worden via supermarkten gerealiseerd. De buurtsupermarkten en hard discount zijn in opmars, met respectievelijk aandelen van 13,5% en 2,7% in de totale bestedingen aan bioproducten.

Klik hier om het rapport 'De biologische landbouw in Vlaanderen: stand van zaken 2013' te downloaden.
Publicatiedatum: