Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Verkoopstijging van 9% in eerste maanden van 2013

Bio blijft groeien bij Delhaize

Meer dan 25 jaar na het aanbieden van bio-producten bevestigt Delhaize dat deze markt blijft groeien en nieuwe liefhebbers blijft aantrekken. Bij Delhaize, die meer dan 635 producten met bio-certificaat aanbiedt, werd de vijf eerste maanden van het jaar gekenmerkt door een globale verkoopstijging van ongeveer 9%. De producten met de sterkste stijgingen zijn vegetarische producten (+76%), vis (+40%), vlees (+15%), eieren (+13%) en wijnen (+23%). Deze cijfers tonen aan dat de consument interesse blijft tonen voor dit segment, zelfs in economisch onzekere tijden.

Delhaize kende het laatste jaar eveneens een evolutie van de consumentengewoonten met bedoeling tot bio: enerzijds de stijging van het aantal klanten die als 'bio' worden beschouwd en anderzijds de invloed van specifieke voedingsgewoonten met bedoeling tot de consumptie van bio-producten.



Eerste vaststelling: meer en meer klanten kopen bio-producten. Het laatste jaar merken we een significante stijging van het aantal klanten die hun boodschappenkar vullen met bio-producten. Een tendens die de distributeur enerzijds verklaart door de uitbreiding van zijn bioaanbod (een dertigtal extra referenties), maar eveneens door de grotere interesse van Delhaize-klanten voor lokale en seizoensproducten.

Tweede vaststelling: het evolueren van de consument naar nieuwe voedingsgewoonten zoals het flexitarisme of het vegetarisme heeft een impact op de verkoop van bioproducten. Delhaize heeft met de stijgende vraag naar vegetarische producten in 2012 een vijftiental referenties vegetarische bioproducten aan haar assortiment toegevoegd. Deze nieuwe producten kenden van bij hun lancering een succes, maar het belang van de biodimensie van deze vegetarische producten kwam vooral naar voor in vergelijking met gelijkaardige niet biologische producten. Zelfs al is het biolabel geen voorwaarde sine qua non voor deze bijzondere consumentengroep, Delhaize heeft toch opgemerkt dat ze zich meer tot het bioalternatief richten voor twee equivalente producten.

Evolutie van de bio: een sterkere band met lokale producten en een nieuw bioplatform

Delhaize is de eerste distributeur die begreep hoe belangrijk bio voor de consument zou worden. Daarom heeft ze het er 25 jaar geleden op gewaagd om de eerste producten van biologische teelt in haar rekken te democratiseren en aan te bieden. Een geslaagde sprong in het onbekende want vandaag is bio een echte levensstijl geworden waarmee iedereen dagelijks in aanraking komt.

In de loop der jaren is niet alleen het imago van bio geëvolueerd maar ook de verwachtingen die de consument van bio heeft, zijn geëvolueerd. Zorg dragen voor het milieu was een basiselement bij de vraag naar bio, maar nu is ook de nabijheid van de producent en zijn product een belangrijk criterium voor de klant geworden, ongeacht of hij nu bio-liefhebber is of niet. Van welke streekt komt het product dat ik eet? Wie produceert het en in welke omstandigheden? Dit zijn vragen waaraan Delhaize enorm veel belang hecht. Eerst via het aanbod van lokale producten die rechtstreeks in alle regio’s van België worden geleverd en vervolgens via meerdere initiatieven die starten met deze week van de bio 2013. De eerste, het organiseren van een opendeurdag bij de producenten 100% bio deze zondag 2 juni, en dit in heel België. Het is een initiatief dat deel uitmaakt van de 'Kennismakingsronde van de producten van bij ons' die op 30 juni in Wallonië en op 7 juli in Vlaanderen zal doorgaan.

Vervolgens het lanceren van de nieuwe biopagina "Bio voor iedereen, da's natuurlijk en goed" op de Delhaizewebsite. Met een echt informatieplatform heeft ze de ambitie de internauten onder te dompelen in de wereld van bio en mileubewuste consumptie, en dit via 4 pijlers: producenten, agenda van evenementen, tendenzen en seisoensrecepten.

Op deze pagina staat informatie over de leveranciers van exclusieve bio-producten bij Delhaize (vlees, patisserie, aromatische kruiden, fruit en groenten, …) met interviews en anecdotes over de geheimen van de productie van de producten maar ook over de beste manieren om ze in de kijker te zetten. Vervolgens zal Delhaize een agenda voorstellen met niet te missen eco-verantwoordelijke activiteiten en artikelen over nieuws en tendenzen inzake milieu, in samenwerking met de partners BioForum, Mysphere en Eva. De fijnproevers vinden eveneens inspiratie voor hun menu's in een selectie van smakelijke recepten die worden vernieuwd in functie van de seizoenen.

Tot slot, omdat voor Delhaize bio iedereen aanbelangt, zal ze het woord laten aan de consument met een simpele vraag: 'Wat betekent bio voor u?'. Tijdens de bio-week zullen de bio-liefhebbers een citaat kunnen voorstellen over hun relatie met bio en één van de ontbijtmandjes bio Delhaize in de wacht proberen te slepen. De beste citaten zullen worden gebruikt in de volgende biocampagne van Delhaize. Afspraak op deze webpagina om deel te nemen. 
Publicatiedatum: