Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Mogen niet mopperen en best een beetje trots zijn"

De Schoffel: Forse investering in boerderijwinkel blijkt prima zet

Tholen – De boerderijwinkel van biologische boerderij De Schoffel in Boxtel is een opvallende verschijning. Omdat de vorige winkel te klein was geworden is besloten om te investeren in een nieuwe winkel met een verkoopoppervlakte van 150 m². Omdat Marina en Kees van Esch zeker waren van opvolging hebben ze het in 2006 meteen groots aangepakt. "Deze zekerheid heeft ons overtuigd om te investeren in de winkel, anders hadden we deze stap echt niet meer durven zetten. Het is ook een goede zet geweest. We mogen zeker niet mopperen en best een beetje trots zijn. Het is hard werken, maar we doen dit duidelijk niet voor niks", vertelt Marina.

Beide zonen van Marina en Kees zijn inmiddels werkzaam bij De Schoffel en dit geldt ook voor schoondochter Mariska. Jack helpt zijn moeder op de markt. Mark runt de winkel en Mariska helpt hem daarbij. "Het is erg mooi dat we inmiddels allemaal samen op de boerderij werken. En dat terwijl onze zoons beide opgeleid zijn tot elektricien."


De boerderijwinkel op het terrein van De Schoffel.

Markt en winkel

De Schoffel verkoopt haar eigen producten al achttien jaar op de biologische markt. Momenteel staan ze drie keer per week met een grote kraam op de biologische markten in Breda, 's-Hertogenbosch en Tilburg. Marina vertelt dat de boerderijwinkel van De Schoffel eigenlijk vanzelf ontstaan is. "Wanneer we na de markt de overgebleven spullen op ons terrein uitstalden kwamen er steeds meer mensen hier om deze producten te kopen. De verkoop is een beetje uit de hand gelopen, inmiddels bedienen we op de markt en in de winkel namelijk tussen de 600 en 800 mensen per week."


Marina gaat met deze wagen meerdere keren per week richting de markt.

Marina geeft aan dat de mensen voor alle eerste levensbehoeften bij De Schoffel terecht kunnen. "We bieden een compleet assortiment, je kunt de klant tegenwoordig simpelweg geen nee meer verkopen. De groothandels leveren vier keer per week en op maandag halen we zelf de producten op bij Udea. Dat is het grote voordeel van het feit dat onze boerderij zo dicht bij Udea gevestigd is."


Mark van Esch in de boerderijwinkel.

De klanten die in de boerderijwinkel boodschappen komen doen zijn afkomstig uit de wijde omgeving van de boerderij. "We hebben klanten uit Oisterwijk, Oirschot, Eindhoven, maar er zijn ook genoeg mensen bij die verder dan 20 kilometer van onze boerderij vandaan wonen." Het klantenbestand van De Schoffel is heel divers. Sommigen komen slechts voor een aantal producten, maar er zitten ook huishoudens tussen die voor de hele week boodschappen komen doen. "En er zijn klanten die urenlang boodschappen komen doen. Er vinden hier zo af en toe complete reünies plaats." Dat de klanten erg trouw zijn aan De Schoffel is onlangs weer gebleken toen Mark via twitter had bericht dat De Schoffel onverhoopt niet op de markt zou staan. "Toen kwamen de meesten gewoon naar de boerderij."


Kippen en groenten

De familie verkoopt alle producten die op de eigen boerderij geproduceerd worden direct aan de klant. Kees en Jack verzorgen de ongeveer 1000 kippen op de boerderij en op een oppervlakte van twee hectare worden zo'n veertig verschillende soorten groenten geteeld. Marina geeft aan dat ze ook het liefst hun eigen producten verkopen.


Een deel van de 1000 kippen die op De Schoffel gehouden worden.

"Deze zijn kwalitatief veel beter en we kunnen de versheid echt garanderen. Het wordt door onze klanten ook erg gewaardeerd dat we zo veel eigen producten verkopen. Daarom zijn ook de open dagen zo belangrijk voor ons. De klanten kunnen dan met eigen ogen zien hoe we hier te werk gaan." Het assortiment aan eigen producten wordt aangevuld met producten van de groothandel. "Alleen eigen producten verkopen zou simpelweg niet rendabel zijn."


In de tunnelkas groeien momenteel onder meer nog diverse soorten sla.

Voor meer informatie:

Familie van Esch
Biologische boerderij De Schoffel
Mijlstraat 34
5281 LL Boxtel
0411 682341
mail@deschoffel.nl
www.deschoffel.nl