EKO grootste keurmerk met omzetaandeel van 43,6%

Consument besteedt weer meer aan duurzaam voedsel: +23,4%

Consumenten hebben weer meer duurzaam voedsel gekocht. In het eerste halfjaar van 2012 is er ruim 1 miljard euro aan besteed. Dat is 23,4% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit tussentijds onderzoek van LEI Wageningen UR. De totale bestedingen aan voedsel zijn in dezelfde periode met 1,2% gestegen. Consumenten besteedden opvallend meer aan de keurmerken Beter Leven en Scharrelvlees, respectievelijk een stijging van 65,1% en 171,4%. EKO/Biologisch is het grootste keurmerk met 43,6% van de totale duurzame omzet.


Duurzaam vlees

Er is ook gekeken naar bestedingen per productgroep. In de groep vlees en vleeswaren is de groei het sterkst. Het gaat dan vooral om vleesproducten met het Beter Leven keurmerk. Het grootste gedeelte duurzaam voedsel wordt via de supermarkten verkocht. In de eerste helft van 2012 was dat 65% tegenover 60% in de eerste helft van 2011.


Monitor Duurzaam Voedsel

Het LEI publiceert jaarlijks in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie de Monitor Duurzaam Voedsel. Ieder half jaar wordt een tussenstand gepubliceerd. Duurzaam voedsel wordt gedefinieerd als voedsel waarbij tijdens de productie en verwerking meer rekening is gehouden met milieu, dierenwelzijn en sociale aspecten dan wettelijk verplicht is. Dit moet op consumentenniveau zichtbaar zijn door een keurmerk of label. De controle van dit keurmerk moet onafhankelijk zijn.

Klik hier voor de Monitor Duurzaam Voedsel (eerste halfjaar 2012).

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven