Duitse supermarkten die gespecialiseerd zijn in de verkoop van bio-producten zijn populair en klanten voelen zich in goede handen. Dat de werknemers niet altijd even bekwaam zijn als zij denken, is nu aangetoond in een studie van het 'Deutschen Instituts für Service-Qualität'. De marktonderzoekers namen de service en het advies van tien biologische supermarktketens onder de loep.
Klanten worden vaak van advies voorzien, maar dit advies is soms niet juist. Meer dan een kwart van de gegeven informatie blijkt niet te kloppen. In acht van de honderd testbezoeken gaf de verkoper onjuiste informatie.
De kracht van de biologische supermarkt ligt volgens de onderzoeker in het uitgebreide assortiment. Naast verschillende merken en variëteiten overtuigt de branche ook met de kwaliteit van de producten. Zo blijken groenten en fruit altijd fris, ook bieden veel winkels verse producten, zoals gebak, vlees of kaas aan. Bovendien zorgen de fraai vormgegeven en schone winkels volgens de onderzoekers voor een aangename winkelervaring.
Winnaar van de test, en daarmee 'Bester Bio-Supermarkt', is Ebl Naturkost. De Beierse biologische supermarktketen maakte indruk met de beste uitstraling en een divers assortiment. Het personeel is erg vriendelijk en deskundig. Op de tweede plaats eindigde onder meer Naturgut. Naturgut viel op door hun veelzijdige assortiment. En in de filialen worden ook de meeste aanvullende diensten aangeboden, zoals bistro's en kinderspeelplaatsen. De derde plaats is voor VollCorner. De verkoper nam alle tijd en beantwoordde de vragen goed.
In het onderzoek bij tien bio-supermarktketens (100 filialen in totaal) is gelet op de competentie en de vriendelijkheid van het personeel, het aanbod, de wachttijd en het uiterlijk van de biologische winkels.
Bron: Bio-Markt.Info
Servicestudie Duitse bio-supermarkten: advies niet altijd juist
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-12-01 "Aandeel biologisch daalt bij Lidl"
- 2023-12-01 Duitsland: Netto Marken-Discount steunt overheidsinitiatief om biologische voeding te promoten
- 2023-11-29 Joren Jacobs gaat afscheid nemen van Nieuw Mos
- 2023-11-29 Het vervolg: tweede ontmoeting jonge winkeliers bij Goodyfood in Hilversum
- 2023-11-27 "Herbruikbare tas meenemen tijdens het winkelen moet nieuwe norm worden"
- 2023-11-21 Sebastiaan Kuipers nu ook eigenaar van Groningse Ekoplaza
- 2023-11-20 Eko Heerlijk Wormerveer viert 12,5-jarig bestaan
- 2023-11-16 Online supermarkt Crisp haalt €35 miljoen op voor groei
- 2023-11-16 Bio-supermarktketen basic nu officieel onderdeel van tegut…
- 2023-11-16 "Supermarkten kunnen directe invloed hebben op tegengaan diabetes type 2-ramp"
- 2023-11-16 "De ervaringen en verhalen van dit evenement worden meegenomen naar de winkels"
- 2023-11-14 Onderzoek naar eetgedrag: nieuwe week begint gezond en eindigt met pizza of frituur
- 2023-11-10 Duitse retailers verdeeld over etikettering bij nieuwe gentechnologie
- 2023-11-09 "Een winkel hebben met een franchiseformule is echt een verademing"
- 2023-11-09 Lekker Puur 200 meter verderop heropend in Westmalle
- 2023-11-08 "Supermarkten, kom van die tribune af en neem die verantwoordelijkheid"