Vandaag ondertekenen alle grote supermarkten, handelsbedrijven en maatschappelijke organisaties gezamenlijk een convenant met als doelstelling verse groente en fruit uit Midden- en Zuid Amerika, Afrika en Azië in acht jaar tijd te verduurzamen. In 2020 moeten consumenten erop kunnen vertrouwen dat alle verse groente en fruit in de supermarkten duurzaam geproduceerd is.
De ondertekenaars zijn: Superunie, C1000, Albert Heijn, Jumbo, Lidl, The Greenery, AgroFair, Eosta, FairFields, Jaguar the fresh company, Nature's Pride, Staay Food Group en Van Oers United. Deze partijen willen in drie stappen van 30% in 2014 via 50% in 2015 naar 100% duurzaam ingekocht volume van hun producten in 2020. ICCO, Solidaridad, het Productschap Tuinbouw en Frugi Venta ondersteunen met hun sector-expertise het Convenant.
Het Initiatief Duurzame Handel (IDH) gaat het hieruit voortkomende Groente & Fruit programma coördineren. Joost Oorthuizen, CEO van IDH: "Dit initiatief versterkt de koploperspositie die Nederland heeft in de groenten en fruit sector als het gaat om duurzame productie. Het convenant is een afspraak met de hele sector, waarin grote én kleinere partijen aangeven, gezamenlijk te werken aan verduurzaming van de keten."
Aan de hand van bestaande standaarden zoals BSCI, Rainforest Alliance, ETI en Fairtrade (volgens FLO en IMO – Fair for Life) wordt bepaald wat duurzaam is en hoe zij daar naar toe gaan werken. IDH gaat de komende jaren met de partijen projecten uitvoeren (onder andere) op het gebied van verbetering van de arbeidsomstandigheden en het stimuleren van duurzaam watergebruik. In ieder geval in Zuid-Afrika, Colombia en Ethiopië zijn de ambassades al nauw betrokken.
Namens Eosta sluit Volkert Engelsman zich geheel bij het convenant aan. "Naast het feit dat deze overeenkomst duurzaamheid in de keten centraal stelt, kan het ook worden gezien als een motivatie voor verdere, belangrijke veranderingen in de voedselketen."
Casper Meijer, directeur Merchandise Albert Heijn, reageert als volgt: "Wij zijn blij dat met de ondertekening van dit convenant de hele sector zijn schouders eronder zet om de inkoop van verse groente en fruit te verduurzamen. Albert Heijn heeft hierin de afgelopen jaren al vele stappen gezet. Bijvoorbeeld via onze eigen Albert Heijn Foundation en de samenwerking met Stichting Natuur & Milieu, waarmee wij werken aan onder andere minimaal gebruik van chemische gewasbeschermingsmiddelen en vermindering van watergebruik. De eerste komkommers, bloemkolen, tomaten, prei en aardbeien uit dit laatste programma liggen nu in de winkels."
Bart Merkus van The Greenery zegt dat The Greenery graag een leidende rol wil spelen om de groente- en fruitketen te verduurzamen. "Zodoende zijn wij al vanaf het begin betrokken bij het Initiatief Duurzame Handel. Dit convenant zien wij als een belangrijke stap op onze reis naar een volledig duurzame groente- en fruitketen."
Hans-Willem van der Waal van AgroFair: "AgroFair is opgericht als een organisatie met een visie: een duurzame banaan in iedere supermarkt en op iedere fruitschaal. Goed zijn voor de kleine boer, de consument en het milieu is waar het in onze ogen nog altijd om gaat. Een convenant als deze wordt dan ook zeer gewaardeerd en steunen wij volledig. Deze samenwerking is de manier om onze droom werkelijk te maken."
Abonneren
Vacatures
Convenant door brede coalitie ondertekend
Supermarkten en handelsbedrijven tekenen voor 100% duurzame verse groente en fruit in 2020
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-28 Carrefour gaat samenwerken met vier bio-grossiers
- 2023-09-27 De Traay steunt biodiversiteitsonderzoeken van de Odin imkerij
- 2023-09-25 De Vlierstee viert 45-jarig bestaan
- 2023-09-22 Alnatura wint award voor beste AGF-afdeling
- 2023-09-21 Mijnbiowinkel.nl gelanceerd: locatiezoeker voor dichtstbijzijnde biologische winkel
- 2023-09-20 Aardappelen van PLUS standaard biologisch
- 2023-09-18 Leveranciersdag Udea zorgt voor verbinding in de keten
- 2023-09-18 Studie naar de markt voor biologische levensmiddelen in Duitsland
- 2023-09-15 Albert Heijn lanceert magazine over biologisch
- 2023-09-14 Bijna een kwart van de Nederlandse consumenten bezoekt andere supermarkt op basis van aanbieding
- 2023-09-14 Solidare Natuurvoeding sluit de deuren
- 2023-09-14 dennree investeert ongeveer 18 miljoen euro in loonsverhogingen
- 2023-09-13 "Levensmiddelen worden niet meer goedkoop..."
- 2023-09-13 Omzet biologisch keurmerk met 8,3 procent gegroeid
- 2023-09-12 Meer dan 32% van de Fransen kan zich geen 3 maaltijden per dag veroorloven
- 2023-09-12 "Mensen fietsen toch om voor een onafhankelijke natuurvoedingswinkel"
- 2023-08-31 Mijnbiowinkel.nl moet meer zichtbaarheid creëren bij een groter publiek
- 2023-08-30 "Moeilijk om nieuwe klanten te overtuigen"
- 2023-08-29 Luca Radau treedt toe tot de raad van bestuur van SuperBioMarkt
- 2023-08-28 "Consument begrijpt biologisch niet"