Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Ik wil mijn kennis continu uit te breiden"

De Zonnepoort blijft kleine leveranciers trouw

Tholen – De Zonnepoort is één van de oudste reformhuizen van ons land. De winkel aan de Laan van Meerdervoort 599 in Den Haag is in 1934 opgericht door de reformbeweging. Jan Beijer en Nicoline de Vreede runnen de winkel samen. Jan is er al meer dan dertig jaar werkzaam. Hij heeft veel mensen opgeleid, waaronder Nicoline. "Ik heb het vak echt van Jan geleerd", geeft ze aan. Zelf staat ze dit jaar 25 jaar in de winkel.


Jan helpt een klant. Achter hem hangt een hele rij met certificaten en oorkondes van onder meer de diverse cursussen die gevolgd zijn.

De kenmerken van een reformhuis vervagen steeds verder naar de achtergrond. Wel kan de klant nog altijd terecht voor adviezen op gezondheidsgebied. "Ik doe er alles aan om mijn kennis continu uit te breiden, zowel op het gebied van voeding als op orthomoleculair vlak. Mijn vak is echt mijn hobby, daarom investeer ik zoveel in bijscholing."

Bij De Zonnepoort draait het om betrokkenheid en de relatie met de klant. "Tegelijkertijd begeleiden we hun gezondheid." Nicoline probeert gezondheidsproblemen altijd eerst te corrigeren met voeding. "Er zijn zoveel mogelijkheden, bijvoorbeeld op orthomoleculair gebied, of met kruiden of fytotherapie. Pas wanneer dat alles niet werkt, gaan we naar pillen kijken." Voor extra advies verwijst Nicoline ook door naar een mesoloog.



Merken

De Zonnepoort is trouw aan de 'oude' merken in de biologische branche. "Het is zo mooi om te zien hoe deze merken in de loop van de jaren gegroeid zijn. Onze winkel ontwikkelt mee met de leveranciers, en andersom. We blijven de kleine leveranciers ook altijd trouw." Nicoline heeft bij ieder product wel een verhaal. "Na 25 jaar heb ik met veel leveranciers echt een band opgebouwd. Ik krijg ook leuke reacties omdat ik een verhaal aan het product kan verbinden."


Deze sappen staan al jarenlang in het sap: Eden en Rabenhorst. Rechts de gevel die een nieuwe look zal krijgen.

Onlangs is het kassasysteem geautomatiseerd. Geen overbodige luxe met dertig verschillende leveranciers. "Het grote voordeel is dat de computer nu alles voor me onthoudt. Daardoor heb ik weer wat meer ruimte om mijn kennis op te slaan." Nicoline geeft aan dat de wens van de klant echt voorop staat bij de samenstelling van het assortiment. "Er staat zelfs een product bij ons op de plank voor een klant die maar één keer in het halfjaar komt."

Klanten

De klanten zijn op hun beurt ook heel trouw aan De Zonnepoort. Dit gaat over van generatie op generatie. "Vaak zien we de dochters van vaste klanten terug wanneer zij op zichzelf gaan wonen of zelf een jong gezin hebben. We kunnen dus zeker spreken van een doorlopend iets." De laatste tijd weten ook steeds meer nieuwe klanten de winkel te vinden. "De meesten van hen komen via vermeldingen op andere websites bij ons terecht. We moeten het ook veel hebben van mond-tot-mondreclame."


Nicoline op de broodafdeling

Eén van de klantentrekkers is de broodafdeling achterin de winkel. Daar worden broden van Biologische Bakkerij van der Westen (Zonnemaire) en vanmenno verkocht. "We bakken iedere dag zelf brood af. Dat loopt erg goed."

Voor meer informatie:
 
Jan Beijer en Nicoline de Vreede
De Zonnepoort
Laan van Meerdervoort 599
2564 AA Den Haag
070 3456556
www.zonnepoort.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer