
Jan helpt een klant. Achter hem hangt een hele rij met certificaten en oorkondes van onder meer de diverse cursussen die gevolgd zijn.
De kenmerken van een reformhuis vervagen steeds verder naar de achtergrond. Wel kan de klant nog altijd terecht voor adviezen op gezondheidsgebied. "Ik doe er alles aan om mijn kennis continu uit te breiden, zowel op het gebied van voeding als op orthomoleculair vlak. Mijn vak is echt mijn hobby, daarom investeer ik zoveel in bijscholing."
Bij De Zonnepoort draait het om betrokkenheid en de relatie met de klant. "Tegelijkertijd begeleiden we hun gezondheid." Nicoline probeert gezondheidsproblemen altijd eerst te corrigeren met voeding. "Er zijn zoveel mogelijkheden, bijvoorbeeld op orthomoleculair gebied, of met kruiden of fytotherapie. Pas wanneer dat alles niet werkt, gaan we naar pillen kijken." Voor extra advies verwijst Nicoline ook door naar een mesoloog.

Merken
De Zonnepoort is trouw aan de 'oude' merken in de biologische branche. "Het is zo mooi om te zien hoe deze merken in de loop van de jaren gegroeid zijn. Onze winkel ontwikkelt mee met de leveranciers, en andersom. We blijven de kleine leveranciers ook altijd trouw." Nicoline heeft bij ieder product wel een verhaal. "Na 25 jaar heb ik met veel leveranciers echt een band opgebouwd. Ik krijg ook leuke reacties omdat ik een verhaal aan het product kan verbinden."
Deze sappen staan al jarenlang in het sap: Eden en Rabenhorst. Rechts de gevel die een nieuwe look zal krijgen.
Onlangs is het kassasysteem geautomatiseerd. Geen overbodige luxe met dertig verschillende leveranciers. "Het grote voordeel is dat de computer nu alles voor me onthoudt. Daardoor heb ik weer wat meer ruimte om mijn kennis op te slaan." Nicoline geeft aan dat de wens van de klant echt voorop staat bij de samenstelling van het assortiment. "Er staat zelfs een product bij ons op de plank voor een klant die maar één keer in het halfjaar komt."
Klanten
De klanten zijn op hun beurt ook heel trouw aan De Zonnepoort. Dit gaat over van generatie op generatie. "Vaak zien we de dochters van vaste klanten terug wanneer zij op zichzelf gaan wonen of zelf een jong gezin hebben. We kunnen dus zeker spreken van een doorlopend iets." De laatste tijd weten ook steeds meer nieuwe klanten de winkel te vinden. "De meesten van hen komen via vermeldingen op andere websites bij ons terecht. We moeten het ook veel hebben van mond-tot-mondreclame."
Nicoline op de broodafdeling
Eén van de klantentrekkers is de broodafdeling achterin de winkel. Daar worden broden van Biologische Bakkerij van der Westen (Zonnemaire) en vanmenno verkocht. "We bakken iedere dag zelf brood af. Dat loopt erg goed."
Voor meer informatie:
Jan Beijer en Nicoline de Vreede
De Zonnepoort
Laan van Meerdervoort 599
2564 AA Den Haag
070 3456556
www.zonnepoort.nl