Onderzoek in opdracht van Vecozuivel en Eko-Holland
Consument waardeert vermelding herkomst maar kiest op smaak, prijs en gezondheid
Aandacht voor de herkomst van een product heeft niet voor alle consumenten dezelfde betekenis. Vaak wordt daarbij gedacht aan het land van herkomst, maar het kan ook gaan om een regio, een streek of een bepaalde groep boeren. In het geval van melk denken consumenten bij 'herkomst' vaak aan de boer en zijn manier van boeren, en aan de koe en haar leefomgeving. Consumenten verwachten dat de melk die hier verkocht wordt ook uit Nederland komt. Dit beeld leeft sterker bij melk dan bij andere verse producten.
Consumenten die op de herkomst van producten letten, besteden vaak ook aandacht aan diervriendelijkheid, milieuvriendelijkheid en de vraag of er biologisch is geproduceerd. Consumenten die vaker biologisch kopen, laten de herkomst van het product zwaarder meewegen bij de aankoop.
Vooral op verse producten wordt de vermelding van de herkomst gewaardeerd. Op zulke producten, zoals vlees en vis, groente, fruit en zuivel, wordt de laatste tijd ook inderdaad de herkomst door consumenten gezien. Ook bij koffie, thee, deegwaren en bij bier en andere dranken is dat het geval. Toch blijkt dat ondervraagden in het onderzoek die zeggen op de herkomst van een product te letten, in meerderheid geen product kunnen noemen waarop ze een vermelding van die herkomst hebben aangetroffen.
Klik hier voor de belangrijkste uitkomsten en om het rapport te downloaden.
Voor meer informatie: Mariët van Haaster-de Winter