
Thijs Schuurman en Ruben Werkman tonen het uitgebreide assortiment van Bonvita.
De ontwikkeling van de bijzondere chocolade heeft zo'n vier jaar geduurd. "Het resultaat is eigenlijk een spiksplinternieuwe chocolade. We wilden echt een product ontwikkelen dat voor meerdere landen geschikt is." Dat dit gelukt is blijkt uit de cijfers. Negentig procent van de Bonvita-producten wordt momenteel geëxporteerd. De chocoladeproducten worden in heel Europa verkocht. Maar er is ook vraag uit landen als Australië, Kenia en Singapore.

Links rijstwafels (in 5 smaken verkrijgbaar), rechts één van de rijstmelkchocoladetabletten.
In 2007 is de producent begonnen met één tablet, inmiddels heeft Bonvita een uitgebreid assortiment aan zoetwaren en snacks. En dit assortiment wordt nog altijd verder uitgebreid. Zo is sinds kort een nieuwe variant rijstwafel toegevoegd, een rijstwafel gecoat met rijstmelkchocolade. En Bonvita komt nu dus met een biologische chocoladepasta, uiteraard op basis van rijstpoeder. "Onze pasta bevat 35 procent minder vet dan andere pasta's, en hij is minder zoet. Ook in broodbeleg liggen voor ons kansen. Daarom gaan we daarin investeren. Eigenlijk willen we voor ieder moment van de dag iets aanbieden."

Thijs omschrijft de chocolade als smeuïg en romig. "Wij gaan echt voor kwaliteit. Maar het is bovenal een lekkere chocolade, die ook geschikt is voor mensen met een lactose-allergie. Vooral voor kinderen is het een goed alternatief, omdat zij pure chocolade vaak te bitter vinden. Daar hoeft het wat ons betreft dus niet op te houden."
Koekjes en ijs
Bij Bonvita zijn verder drie soorten koekjes verkrijgbaar: sprits, amandel en berenkoek (lactose- en glutenvrij met rijstmelkchocolade). Evenals vier ijssoorten. "We hebben twee magnums, de vanille in het ijsje is op basis van rijstmelk. De ene is omhuld met rijstmelkchocolade en het andere ijsje met pure chocolade." Ook heeft Bonvita twee soorten bekerijs (500 ml). "Deze hebben we in de smaken vanille en chocolade, beiden op basis van rijstmelk."
De koekjes: sprits, amandel en berenkoek
Aandacht
Ruben Werkman geeft aan dat het aantal mensen met lactose-intolerantie de afgelopen jaren fors toegenomen is. Toch is er in Nederland nog maar weinig aandacht voor deze allergie. "In het buitenland is er een grotere bereidheid om onze producten in het assortiment op te nemen. Gelukkig weten de meeste Nederlandse winkeliers wel hoe groot de vraag is, en kaarten zij dit bij de groothandels aan. De winkelier ziet de persoon, dat motiveert ze om een oplossing voor hen te zoeken."Voor meer informatie:
Thijs Schuurman
Bonvita
Newtonstraat 7
4004 KD Tiel
0344 639300
[email protected]
www.bonvita.com