De techniek
De basis van deze stabilisatietechniek is het omwoelen van de bodem en het toevoegen van een speciaal op de bodem afgestemde mix waardoor een harde en stabiele onderlaag ontstaat. Het resultaat is een natuurlijk pad met de eigenschappen van beton. Hierop is een kleine toplaag (van asfalt) voldoende om de bodem stabiel te houden en er zonder schade koeien en grote machines over heen te laten lopen. Voor de toekomst kan deze voor Nederland relatief nieuwe techniek ook een rol gaan spelen in stallenbouw, het aanleggen van sleufsilo’s en erfverharding. Hiermee is in het buitenland inmiddels ervaring opgedaan. Ook zijn er mogelijkheden voor verharde rijpaden in fruitboomgaarden of op akkers. Voor veengrond is de techniek niet geschikt, doordat daar veel meer mix nodig is, waardoor de kosten te hoog uitkomen.De techniek heeft een aantal grote voordelen:
Duurzaamheid - er hoeven voor de aanleg van de kavelpaden geen gebiedsvreemde (bouw)stoffen worden aangevoerd, of bodem worden uitgegraven voor het stabiliseren van de ondergrond. Aan het eind van de levensduur kan het pad zonder afvalstoffen weer omgewoeld kan worden tot een gewone bodem.
Goedkoper - de aanleg is circa 33 procent goedkoper dan een vergelijkbaar kavelpad van betonverharding.
Diervriendelijk - de toplaag van het Natuurlijk Beton bestaat uit een asfaltlaag. Deze toplaag was ruw, mede door het zachte fijne ronde grit at over de asfaltlaag heen gestrooid was. De koeien lopen er graag op: de toplaag is zachter dan beton en door de steentjes glijden ze niet snel uit.
Landschappelijk goed in te passen - Natuurlijk Beton wordt ook toegepast om paden aan te leggen met natuurlijke uitstraling, bijvoorbeeld in natuurgebieden of gebieden met een verhoogde ecologische waarde. De toplaag van asfalt kan eenvoudig gekleurd worden. Voor dit kavelpad is voor de natuurlijke kleur van de toplaag gekozen, die kleikleurig is. In vergelijking met traditionele betonnen kavelpaden ligt deze kleikleur dichter bij de omgevingskleuren, en past in de omgeving.
Geïnteresseerde agrariërs kunnen een kijkje komen nemen naar het pad. Daarvoor kunnen ze een afspraak maken met Henk den Hartog (06 54600439, [email protected]).
Het rapport van de test is ook beschikbaar en kan opgevraagd worden bij Projecten LTO Noord: [email protected].
De uitvoering van het project wordt gesubsideerd op basis van het Agenda Vitaal Platteland van de Provincie Utrecht.