Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek onder light en heavy users

Wat maakt biologisch gezond volgens de consument?

Waarom denken consumenten dat biologische producten gezonder zijn? Die vraag staat centraal in onderzoek van het LEI in nauwe samenwerking met TaskForce MBL. Met de antwoorden kan het bedrijfsleven in zijn marketing en ketenborging aansluiten bij de beleving van de consument die af en toe biologisch koopt, de light user.

De beelden en de informatie op het etiket, de verpakking van het product of de uitstalling in de winkel: ze bieden allemaal mogelijkheden om de consument te verleiden biologisch te kopen. Maar dat lukt alleen als die producten een boodschap uitstralen die past bij het gevoel van de consument voor biologisch.

Al langer is bekend dat veel consumenten wereldwijd dezelfde reden hebben om af en toe biologisch te kopen: ze denken dat een biologisch product gezonder is dan een gangbaar product. Ook in Nederland is die reden het belangrijkste aankoopmotief van veel light users. Deze beleving is een goed aanknopingspunt voor de marketing van biologische producten. Mogelijk is die beleving te versterken, zodat light users meer of vaker biologische producten kiezen en kan de keten inspelen op het verder borgen van de beleving. Want de vertaling van de consument van het voordeel van biologisch moet wel gebaseerd zijn op feiten.

Minder 'gif'

Centraal in het onderzoek stond de vraag waarom consumenten denken dat biologische producten gezonder zijn. Ze denken dat biologische voeding vooral gezonder is doordat er stoffen niet of minder in of op zitten: stoffen zie zij 'gif' noemen. Dat er mogelijk stoffen in zitten die positief zouden kunnen zijn voor de gezondheid is voor hen van minder groot belang bij hun oordeel dat biologisch gezond is.

Vers, onbewerkt en gezond

Heavy users denken ongeveer hetzelfde als light users over de gezondheid van biologisch voedsel. Ook zij zien vooral gezondheidsvoordeel bij verse, onbewerkte en gezonde biologische producten. En net als light users denken ze dat vooral gevarieerd, niet te veel en vers eten met voldoende vitaminen, mineralen en antistoffen voedsel gezond maken. Het enige verschil met light users is dat de mensen die vaker biologisch kopen er nog meer van overtuigd zijn dat biologisch gezond is. Dat betekent dat het hen waarschijnlijk niet afschrikt als de communicatie over biologisch voedsel aansluit bij wat light users denken over wat biologisch gezond maakt.

Voor meer informatie: Elvi van Wijk-Jansen, LEI van Wageningen UR en klik hier voor het volledige BioKennisbericht.

Bron: BioKennis
Publicatiedatum: