Bavo van den Idsert, directeur Bionext: "We zien nu al verpakkingen in de schappen liggen waarop alléén het Europese Bio-keurmerk staat. Een producent is namelijk verplicht om dat keurmerk op nieuwe verpakkingen te zetten en mág daarnaast ook nog het EKO-keurmerk voeren. Daarom willen wij er voor zorgen dat de bekendheid van het Europese keurmerk snel op peil komt. Het blaadje garandeert net als het EKO-keurmerk dat de regels van biologische landbouw en verwerking zijn nageleefd."
Als de bekendheid van het keurmerk groter wordt, hebben ondernemers daar ook baat bij. Van den Idsert: "Als een supermarkt zich wil profileren met biologisch, is het goed een handreiking aan de consument te geven wat biologisch is en wat niet. Het Europees Bio-keurmerk is daarbij een belangrijk hulpmiddel."
Peiling
Bionext heeft de bekendheid van het keurmerk gepeild onder deelnemers aan een landelijke spaaractie (Proef de Aandacht, win een biologisch diner). Maar liefst 627 mensen vulden de enquête in. Zelfs in deze doelgroep met mensen die vaak biologisch kopen, bleek dat circa 30 procent van de respondenten het nieuwe Europese Bio-keurmerk nog niet kende. (Ter vergelijking: in deze groep heeft het EKO-keurmerk een bekendheid van ruim 95 procent) Van de respondenten zegt 40 procent er nu beter op te letten. Eenderde van de respondenten heeft mensen in zijn of haar omgeving erop geattendeerd.Geleidelijke invoering
Het Europese Bio-keurmerk wordt sinds 2010 geleidelijk ingevoerd. Vanaf juli 2012 moet het blaadje op alle voorverpakte biologische voedingsmiddelen staan in de Europese Unie. Als het Europese Bio-keurmerk gebruikt wordt, moet ook vermeld worden waar de agrarische grondstoffen vandaan komen.Op den duur zal het nieuwe Europese Bio-keurmerk de keurmerken van de 27 lidstaten overbodig maken die dezelfde kwaliteit garanderen. Dit is overzichtelijker voor de consument en praktisch voor het handelsverkeer.