Honderd procent biologisch nog lastig

De Vegetarische Slager 1800ste partner van MVO Nederland

Met de ondertekening van het partnerschap, sloot Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager, zich als 1800ste partner aan bij het partnernetwerk van MVO Nederland. "De Vegetarische Slager en MVO Nederland hebben een vergelijkbare doelstelling", vertelt Jaap Korteweg. "We willen allebei de MVO-bal in Nederland nog sneller laten rollen. De Vegetarische Slager doet dat door de koe (of de kip of het varken) uit de keten te halen en vleesvervangers aan te bieden die nauwelijks te onderscheiden zijn van vlees. Wij zijn de uitdaging aangegaan om vleesvervangers op de markt te brengen die op zijn minst net zo lekker of zelfs lekkerder smaken als vlees. Voor minder doen we het niet."

Het geheim van de slager

Deels vanuit persoonlijke motieven en deels vanuit zijn inzichten die hij als biologische boer in Noord-Brabant opdeed, ontwikkelde Jaap het concept van De Vegetarische Slager. De lupineboon is het geheim achter de vleesvervangende producten. Het zit boordevol eiwitten, is rijk aan vezels en heeft een laag vetgehalte. Ideaal dus om gerechten te maken die op vlees lijken, maar alle gezondheids- en milieunadelen van vlees niet kennen. En het wordt ook nog eens in Nederland verbouwd.

"Lupine is eigenlijk een oud product," vertelt Jaap Korteweg. Vroeger werd het verbouwd als veevoer, maar het is verdwenen door het gebruik van kunstmest. Met onze vleesvervangende producten hebben we lupine als het ware herontdekt."

Vegetarische vleeseters?

Van luxe- naar mainstreamproduct. Dat is wat Jaap Korteweg graag wil. In 2010 startte hij dan ook niet voor niets tegelijkertijd een winkel, een webwinkel en een groothandel. Want de vleesvervangers moeten voor een zo groot mogelijk publiek beschikbaar zijn. Des te hoger het bereik, des te lager de prijs en toegankelijker het product.

Daarnaast richt Jaap Korteweg zich niet alleen op vegetariƫrs, maar juist ook op de vleeseters. En de vleesetende consument is absoluut een kritische consument. Smaak en beleving, dat is waar het bij deze groep om draait.

100% biologisch nog lastig

Jaap Korteweg ziet graag dat zijn totale assortiment het biologische certificaat draagt. Dit lijkt gemakkelijker gezegd, dan gedaan. Het gaat hier om samengestelde producten. Is bijvoorbeeld iets in de verpakking niet biologisch afbreekbaar, dan mag de vleesvervanger niet onder de biologische noemer verkocht worden. Ongeveer een derde van het assortiment van is nu biologisch.

Bron: MVO Nederland

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven