Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Foodsector hanteert diverse methoden om duurzame prestaties te communiceren

Levensmiddelenfabrikanten en supermarkten passen meerdere methoden toe om hun prestaties op het gebied van duurzaamheid' aan de consumenten duidelijk te maken. Dat bleek tijdens het Sustainable Food Summit 2011, georganiseerd door Organic Monitor. Duidelijk werd dat er een verschuiving gaande is naar maatregelen die positieve effecten creƫren in plaats van de negatieve minimaliseren.

Het aantal labels, zoals voor productiewijze, diervriendelijkheid, bio-diversiteit, sociale voorwaarden dan wel een combinatie hiervan, groeit hard en steeds vaker staan er meerdere labels op een verpakking. Organic Monitor telde er in de agri & food meer dan 200, met ieder verschillende waarden, certificatiesystemen en handhavingsprogramma's. Deze wildgroei zal bij menig consument tot verwarring leiden en mogelijk het vertrouwen in de labels schaden. Als een product een footprint draagt, zijn producten zonder label dan niet goed of juist beter?

Duurzame merken

Sommige merken zijn zo sterk dat de consument erop vertrouwt dat alle denkbare maatregelen genomen zijn. Amarjit Sahota van Organic Monitor verwacht dat het in de toekomst steeds meer die richting op zal gaan. Verkeerd labelgebruik kan daar echter afbreuk aan doen.

Bio+

Bio+, een merk voor 100 procent biologische producten met respect voor de boer, het milieu en het dier, is in korte tijd uitgegroeid tot het grootste biologische paraplumerk voor uiteenlopende producten en ligt bij meer dan 2.500 supermarkten in Nederland. Het merk groeit zelfs harder (46 procent) dan de markt (30 procent).

AH puur&eerlijk

Bio+ ligt niet bij supermarktketen Albert Heijn. Albert Heijn heeft in mei 2009 de keuze gemaakt voor het eigen duurzaamheidsmerk 'AH puur&eerlijk'. Het label is opgebouwd uit de onderliggende categorieƫn biologisch, fair trade, duurzame vangst, scharrelvlees en ecologisch. Ze hebben altijd ofwel een onafhankelijk keurmerk zoals het EKO-keurmerk voor biologische producten, ofwel een kenmerk van een onafhankelijke maatschappelijk gerespecteerde organisatie zoals het 'Beter Leven-Kenmerk' van de Dierenbescherming. Volgens Albert Heijn kiezen consumenten die eerder geen biologisch voedsel kochten nu wel voor AH puur&eerlijk.

Carbon Champions

Om de consument te helpen bij zijn keuze en producenten tot verduurzamen te stimuleren, plaatst Migros, de grootste supermarktketen in Zwitserland, een Climatop Carbon-label op de 'slimste' producten in een productgroep. Na berekening van hun carbon footprint en levenscyclusanalyse worden ze door Climatop op een ranglijst gezet. De meest duurzame mogen op de verpakking het label dragen. Migros noemt ze Carbon Champions en heeft er inmiddels 124. Sinds maart 2011 publiceert de cooperatie de carbon footprints van meer dan 450 van de producten op Migipedie Migros' variant van Wikipedia. Eind 2011 zullen dat er ruim 650 zijn.

Bron: FoodHolland, VerpakkingsManagement
Publicatiedatum: