Het aantal labels, zoals voor productiewijze, diervriendelijkheid, bio-diversiteit, sociale voorwaarden dan wel een combinatie hiervan, groeit hard en steeds vaker staan er meerdere labels op een verpakking. Organic Monitor telde er in de agri & food meer dan 200, met ieder verschillende waarden, certificatiesystemen en handhavingsprogramma's. Deze wildgroei zal bij menig consument tot verwarring leiden en mogelijk het vertrouwen in de labels schaden. Als een product een footprint draagt, zijn producten zonder label dan niet goed of juist beter?
Duurzame merken
Sommige merken zijn zo sterk dat de consument erop vertrouwt dat alle denkbare maatregelen genomen zijn. Amarjit Sahota van Organic Monitor verwacht dat het in de toekomst steeds meer die richting op zal gaan. Verkeerd labelgebruik kan daar echter afbreuk aan doen.Bio+
Bio+, een merk voor 100 procent biologische producten met respect voor de boer, het milieu en het dier, is in korte tijd uitgegroeid tot het grootste biologische paraplumerk voor uiteenlopende producten en ligt bij meer dan 2.500 supermarkten in Nederland. Het merk groeit zelfs harder (46 procent) dan de markt (30 procent).AH puur&eerlijk
Bio+ ligt niet bij supermarktketen Albert Heijn. Albert Heijn heeft in mei 2009 de keuze gemaakt voor het eigen duurzaamheidsmerk 'AH puur&eerlijk'. Het label is opgebouwd uit de onderliggende categorieƫn biologisch, fair trade, duurzame vangst, scharrelvlees en ecologisch. Ze hebben altijd ofwel een onafhankelijk keurmerk zoals het EKO-keurmerk voor biologische producten, ofwel een kenmerk van een onafhankelijke maatschappelijk gerespecteerde organisatie zoals het 'Beter Leven-Kenmerk' van de Dierenbescherming. Volgens Albert Heijn kiezen consumenten die eerder geen biologisch voedsel kochten nu wel voor AH puur&eerlijk.Carbon Champions
Om de consument te helpen bij zijn keuze en producenten tot verduurzamen te stimuleren, plaatst Migros, de grootste supermarktketen in Zwitserland, een Climatop Carbon-label op de 'slimste' producten in een productgroep. Na berekening van hun carbon footprint en levenscyclusanalyse worden ze door Climatop op een ranglijst gezet. De meest duurzame mogen op de verpakking het label dragen. Migros noemt ze Carbon Champions en heeft er inmiddels 124. Sinds maart 2011 publiceert de cooperatie de carbon footprints van meer dan 450 van de producten op Migipedie Migros' variant van Wikipedia. Eind 2011 zullen dat er ruim 650 zijn.Bron: FoodHolland, VerpakkingsManagement