Biologisch is al jaren booming in Oostenrijk. Tussen 2006 en 2010 is het bio-aandeel in het versaanbod van het foodretailsegment met meer dan de helft gegroeid, tot 306 miljoen euro. De grote retailers, zoals Spar, Rewe en Hofer mengen zich nu ook steeds meer met hun eigen merken op de biologische markt. De voorzitter van Bio Austria Vierbauch klaagt nu over de hieruit voortvloeiende prijsdruk.
Bij de bio-huismerken is er voor bepaalde producten, zoals melk, geen groot prijsverschil met conventionele voeding, licht Vierbauch toe. Het prijsverschil tussen biologische en conventionele producten in Oostenrijk ligt volgens berekeningen van de AMA tussen de zeven en tien procent. "Het grootste prijsverschil, van vijftig procent of meer, zit in het vlees", zegt Stephan Mikinvic van AMA Marketing. "Dit is voornamelijk het gevolg van aanzienlijk hogere voerkosten."
Biologische voedingsmiddelen zijn nu blootgesteld aan dezelfde marktregels als conventionele producten, volgens Vierbauch. Minister van Landbouw Berlakovich ziet dat de totale landbouw onder prijsdruk staat door de huismerken van de retailers.
Berlakovic en Vierbauch
Het biologisch aandeel in het verssegment ligt ver uit elkaar. Dit verschilt per productgroep. Verse biologische melk heeft een marktaandeel van 16,7 procent, aardappelen van 12,5 procent. Vlees en gevogelte zijn slechts goed voor 1,7 procent. En worst en ham slechts één procent. In totaal heeft biologisch in het verssegment een aandeel van 7,4 procent.
In termen van oppervlakte speelt biologische landbouw ook een steeds belangrijkere rol: in Oostenrijk wordt op twintig procent van de landbouwgrond biologisch gewerkt. En één op de zeven boeren is biologische boer.
Abonneren
Vacatures
Voorzitter Bio Austria beklaagt zich
Prijsdruk door eigen bio-merken van Oostenrijkse retailers
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-28 Carrefour gaat samenwerken met vier bio-grossiers
- 2023-09-27 De Traay steunt biodiversiteitsonderzoeken van de Odin imkerij
- 2023-09-25 De Vlierstee viert 45-jarig bestaan
- 2023-09-22 Alnatura wint award voor beste AGF-afdeling
- 2023-09-21 Mijnbiowinkel.nl gelanceerd: locatiezoeker voor dichtstbijzijnde biologische winkel
- 2023-09-20 Aardappelen van PLUS standaard biologisch
- 2023-09-18 Leveranciersdag Udea zorgt voor verbinding in de keten
- 2023-09-18 Studie naar de markt voor biologische levensmiddelen in Duitsland
- 2023-09-15 Albert Heijn lanceert magazine over biologisch
- 2023-09-14 Bijna een kwart van de Nederlandse consumenten bezoekt andere supermarkt op basis van aanbieding
- 2023-09-14 Solidare Natuurvoeding sluit de deuren
- 2023-09-14 dennree investeert ongeveer 18 miljoen euro in loonsverhogingen
- 2023-09-13 "Levensmiddelen worden niet meer goedkoop..."
- 2023-09-13 Omzet biologisch keurmerk met 8,3 procent gegroeid
- 2023-09-12 Meer dan 32% van de Fransen kan zich geen 3 maaltijden per dag veroorloven
- 2023-09-12 "Mensen fietsen toch om voor een onafhankelijke natuurvoedingswinkel"