Biologisch is al jaren booming in Oostenrijk. Tussen 2006 en 2010 is het bio-aandeel in het versaanbod van het foodretailsegment met meer dan de helft gegroeid, tot 306 miljoen euro. De grote retailers, zoals Spar, Rewe en Hofer mengen zich nu ook steeds meer met hun eigen merken op de biologische markt. De voorzitter van Bio Austria Vierbauch klaagt nu over de hieruit voortvloeiende prijsdruk.
Bij de bio-huismerken is er voor bepaalde producten, zoals melk, geen groot prijsverschil met conventionele voeding, licht Vierbauch toe. Het prijsverschil tussen biologische en conventionele producten in Oostenrijk ligt volgens berekeningen van de AMA tussen de zeven en tien procent. "Het grootste prijsverschil, van vijftig procent of meer, zit in het vlees", zegt Stephan Mikinvic van AMA Marketing. "Dit is voornamelijk het gevolg van aanzienlijk hogere voerkosten."
Biologische voedingsmiddelen zijn nu blootgesteld aan dezelfde marktregels als conventionele producten, volgens Vierbauch. Minister van Landbouw Berlakovich ziet dat de totale landbouw onder prijsdruk staat door de huismerken van de retailers.
Berlakovic en Vierbauch
Het biologisch aandeel in het verssegment ligt ver uit elkaar. Dit verschilt per productgroep. Verse biologische melk heeft een marktaandeel van 16,7 procent, aardappelen van 12,5 procent. Vlees en gevogelte zijn slechts goed voor 1,7 procent. En worst en ham slechts één procent. In totaal heeft biologisch in het verssegment een aandeel van 7,4 procent.
In termen van oppervlakte speelt biologische landbouw ook een steeds belangrijkere rol: in Oostenrijk wordt op twintig procent van de landbouwgrond biologisch gewerkt. En één op de zeven boeren is biologische boer.
Voorzitter Bio Austria beklaagt zich
Prijsdruk door eigen bio-merken van Oostenrijkse retailers
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-23 Duitsland: Aldi Süd blijft nummer één retailer in biologische producten
- 2022-05-23 Eerste Ekoplaza Foodmarqt geopend
- 2022-05-19 Migros sluit partnerschap met Bio Suisse
- 2022-05-18 Eerste Ekoplaza Foodmarqt opent 21 mei in Amsterdam
- 2022-05-18 Kosten gezinsmaaltijdbox jaarlijks gemiddeld €2.477
- 2022-05-13 Lidl opent haar nieuwste duurzame distributiecentrum in Almere
- 2022-05-12 Frankrijk: Carrefour viert 30 jaar sinds eerste biologische product
- 2022-05-12 Van fast fashion naar slow food bij Ekoplaza Alkmaar
- 2022-05-12 'De mooiste boodschap is bio'
- 2022-05-10 Pilot True Price Winkelformat in de biologische speciaalzaak gestart
- 2022-05-09 Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in folders
- 2022-05-06 "Ecologie en economie gaan bij ons hand in hand"
- 2022-05-02 Kabinet maakt einde aan misleidende 'van-voor' prijzen in supermarkten
- 2022-05-02 Bio-branche laat zich zien tijdens AH Beter eten Festival
- 2022-04-29 Odin Bezorgdienst breidt uit naar het noorden
- 2022-04-29 AH gaat komende maandag over op herbruikbare verszakjes voor AGF
- 2022-04-26 "Wildgroei aan duurzaamheidskeurmerken in de supermarkt"
- 2022-04-26 BELhaize producten en markten zetten lokale leveranciers Delhaize in de kijker
- 2022-04-25 De Aanzet neemt afscheid van Maarten, Jos en Laura
- 2022-04-21 AH-klanten met premium abonnement kopen fors meer bio-producten