Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau No Ties onder 1400 Nederlanders in opdracht van Plus supermarkten. Veel consumenten wijten hun onwetendheid over duurzame vis aan gebrekkige informatie over herkomst en duurzaamheid. Vier van de tien Nederlanders denkt dat vis uit de Noordzee duurzamer is dan die uit verre oorden.
Duurzaamheid haring
Ook opvallend is dat 40 procent van de ondervraagden denkt dat haring over het algemeen niet duurzaam is, terwijl milieuorganisatie Stichting Noordzee alle haring als duurzaam bestempelt. Ook denkt eenzelfde percentage dat mosselen niet verantwoord zijn, terwijl dit over het algemeen wel zo is.Verder geldt de hogere prijs voor Nederlanders nog steeds als een obstakel om geen duurzame vis te kopen.
"Tal van vissoorten worden bedreigd door overbevissing en ook kweekvis is lang niet altijd duurzaam. Vandaar dat het erg belangrijk is dat consumenten zich bewust zijn van duurzaamheid van vis", zegt Margreet van Vilsteren van Stichting Noordzee.
Nieuwe etiketten visverpakkingen
Onlangs ging Plus een samenwerkingsverband aan met Stichting Noordzee om zo haar visassortiment verder te verduurzamen. Ongeveer de helft hiervan is nu duurzaam.De supermarktketen vervangt in het najaar haar etiketten op visverpakkingen. Op de nieuwe zal duidelijk de herkomst staan en of de vis duurzaam gevangen of gekweekt is, aldus category manager Nancy Hermans van Plus.
Bron: VMT