Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Herkomst en duurzaamheid vis onduidelijk voor Nederlanders

Bij consumenten heerst veel onwetendheid over duurzame vis. Zo weet de helft niet of zij duurzame vis koopt, terwijl 80 procent van de Nederlanders geen kennis heeft over de herkomst van vis.

Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau No Ties onder 1400 Nederlanders in opdracht van Plus supermarkten. Veel consumenten wijten hun onwetendheid over duurzame vis aan gebrekkige informatie over herkomst en duurzaamheid. Vier van de tien Nederlanders denkt dat vis uit de Noordzee duurzamer is dan die uit verre oorden.

Duurzaamheid haring

Ook opvallend is dat 40 procent van de ondervraagden denkt dat haring over het algemeen niet duurzaam is, terwijl milieuorganisatie Stichting Noordzee alle haring als duurzaam bestempelt. Ook denkt eenzelfde percentage dat mosselen niet verantwoord zijn, terwijl dit over het algemeen wel zo is.

Verder geldt de hogere prijs voor Nederlanders nog steeds als een obstakel om geen duurzame vis te kopen.

"Tal van vissoorten worden bedreigd door overbevissing en ook kweekvis is lang niet altijd duurzaam. Vandaar dat het erg belangrijk is dat consumenten zich bewust zijn van duurzaamheid van vis", zegt Margreet van Vilsteren van Stichting Noordzee.

Nieuwe etiketten visverpakkingen

Onlangs ging Plus een samenwerkingsverband aan met Stichting Noordzee om zo haar visassortiment verder te verduurzamen. Ongeveer de helft hiervan is nu duurzaam.

De supermarktketen vervangt in het najaar haar etiketten op visverpakkingen. Op de nieuwe zal duidelijk de herkomst staan en of de vis duurzaam gevangen of gekweekt is, aldus category manager Nancy Hermans van Plus.

Bron: VMT
Publicatiedatum: