Een paar maanden werd al op Biojournaal bericht over een het Australische echtpaar Matt en Karen Ward dat het aandurfde om supermarktketen Woolworths voor de rechter te dagen. Woolworths maakte in een reclamecampagne gebruik van de slogan 'Honest to Goodness'. Het echtpaar had echter in 2003 hun eerste 'Honest to Goodness'-natuurvoedingswinkel in Artarmon geopend. "We waren dus niet blij toen we erachter kwamen dat 'Whoolies' hun merknaam leenden voor een gigantische reclamecampagne."
Na meer dan 200.000 dollar aan de verdediging van hun naam te hebben besteed, bereikten de Wards buiten de rechtbank om een vertrouwelijke schikking met de retailer. De campagne zal doorgaan tot en met 31 december, maar Woolworths was verder niet beschikbaar voor commentaar. "Dat staat in de regeling", zegt de Woolworths-woordvoerster. "Alles wat we wilden was onze naam terugkrijgen", reageert de heer Ward.
"We zijn erachter gekomen dat de wet de kleine bedrijven niet verdedigt. We moeten genoegen nemen met een compromis, het draait om hoeveel geld je hebt, in plaats van dat je het bij het rechte eind hebt. Er belden klanten naar ons omdat ze dachten dat ze bedrogen werden, dat we 'Whoolies' in vermomming waren."
De jaarlijkse omzet van Honest to Goodness bedraagt zo'n 5 miljoen dollar, vergeleken met naar schatting 35 miljard dollar van Woolworths.
Het echtpaar registreerde in 2007 de domeinnaam www.honesttogoodness.com.au en Woolworths heeft eerder dit jaar www.woolworthshonesttogoodness.com.au geregistreerd.
Abonneren
Vacatures
Eigenaren Australische natuurvoedingswinkel winnen gevecht tegen retailreus Woolworths
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-28 Carrefour gaat samenwerken met vier bio-grossiers
- 2023-09-27 De Traay steunt biodiversiteitsonderzoeken van de Odin imkerij
- 2023-09-25 De Vlierstee viert 45-jarig bestaan
- 2023-09-22 Alnatura wint award voor beste AGF-afdeling
- 2023-09-21 Mijnbiowinkel.nl gelanceerd: locatiezoeker voor dichtstbijzijnde biologische winkel
- 2023-09-20 Aardappelen van PLUS standaard biologisch
- 2023-09-18 Leveranciersdag Udea zorgt voor verbinding in de keten
- 2023-09-18 Studie naar de markt voor biologische levensmiddelen in Duitsland
- 2023-09-15 Albert Heijn lanceert magazine over biologisch
- 2023-09-14 Bijna een kwart van de Nederlandse consumenten bezoekt andere supermarkt op basis van aanbieding
- 2023-09-14 Solidare Natuurvoeding sluit de deuren
- 2023-09-14 dennree investeert ongeveer 18 miljoen euro in loonsverhogingen
- 2023-09-13 "Levensmiddelen worden niet meer goedkoop..."
- 2023-09-13 Omzet biologisch keurmerk met 8,3 procent gegroeid
- 2023-09-12 Meer dan 32% van de Fransen kan zich geen 3 maaltijden per dag veroorloven
- 2023-09-12 "Mensen fietsen toch om voor een onafhankelijke natuurvoedingswinkel"
- 2023-08-31 Mijnbiowinkel.nl moet meer zichtbaarheid creëren bij een groter publiek
- 2023-08-30 "Moeilijk om nieuwe klanten te overtuigen"
- 2023-08-29 Luca Radau treedt toe tot de raad van bestuur van SuperBioMarkt
- 2023-08-28 "Consument begrijpt biologisch niet"