Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Eigenaren Australische natuurvoedingswinkel winnen gevecht tegen retailreus Woolworths

Een paar maanden werd al op Biojournaal bericht over een het Australische echtpaar Matt en Karen Ward dat het aandurfde om supermarktketen Woolworths voor de rechter te dagen. Woolworths maakte in een reclamecampagne gebruik van de slogan 'Honest to Goodness'. Het echtpaar had echter in 2003 hun eerste 'Honest to Goodness'-natuurvoedingswinkel in Artarmon geopend. "We waren dus niet blij toen we erachter kwamen dat 'Whoolies' hun merknaam leenden voor een gigantische reclamecampagne."

Na meer dan 200.000 dollar aan de verdediging van hun naam te hebben besteed, bereikten de Wards buiten de rechtbank om een vertrouwelijke schikking met de retailer. De campagne zal doorgaan tot en met 31 december, maar Woolworths was verder niet beschikbaar voor commentaar. "Dat staat in de regeling", zegt de Woolworths-woordvoerster. "Alles wat we wilden was onze naam terugkrijgen", reageert de heer Ward.

"We zijn erachter gekomen dat de wet de kleine bedrijven niet verdedigt. We moeten genoegen nemen met een compromis, het draait om hoeveel geld je hebt, in plaats van dat je het bij het rechte eind hebt. Er belden klanten naar ons omdat ze dachten dat ze bedrogen werden, dat we 'Whoolies' in vermomming waren."

De jaarlijkse omzet van Honest to Goodness bedraagt zo'n 5 miljoen dollar, vergeleken met naar schatting 35 miljard dollar van Woolworths.

Het echtpaar registreerde in 2007 de domeinnaam www.honesttogoodness.com.au en Woolworths heeft eerder dit jaar www.woolworthshonesttogoodness.com.au geregistreerd.

Publicatiedatum: