Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bio Boer en Retail debatteren tijdens de Bio Retail Academy

Is de Bio Boer nu werkelijk van belang voor de keten? Kan de boer de keten sturen of wordt hij gestuurd? Of is de Bio Boer een slimme marketingtool die handig door marketeers wordt gebruikt om de consument te verleiden biologische producten te kopen? Hoe zal het toekomstig samenwerkingsmodel van Bio Boer en retailer zich ontwikkelen?

Deze vragen stonden centraal in het Themadebat over de toekomstige maatschappelijke rol van de boer in onze samenleving, tijdens de op 14 juni gehouden Bio Retail Academy. De aftrap van deze inspirerende dag werd verzorgd door Rini Emonds van Symphony/IRI en Hilbert Ykema van de Stichting Merkartikel Bio+ met trendreports over biologisch in retail en de biologische consument.

Reinier Heijenberg/ISMC opende zijn presentatie met de stelling 'De Boer is los(t)'. Hij plaatste de boer een kruispunt en de komende jaren zal duidelijk worden hoe de rol van de boer zich in de – biologische - voedselketen ontwikkeld. Om dit duidelijk te maken greep hij terug op de positie van de boer vanaf de bronstijd en keek hij vooruit naar het jaar 2020.

Vervolgens namen Bavo van den Idsert/Bionext, Gerrit Verhoeven/Organic Goatmilk Coöperatie en Keest Scheepens/Educatieboerderij Walnoot&Wilg plaats in het Boerdendebat. Met de deelnemers aan de Bio Retail Academy werd van gedachten gewisseld over prikkelende stellingen, werden standpunten gedeeld of bestreden en nieuwe, leerzame inzichten gevormd.

Voorafgaand aan de biologische lunch, bereid door chef de cuisine Esther Smolders, vond een proeverij van biologische producten versus gangbare producten plaats.
De virtuele winkeltour, een standaardonderdeel van het programma van de Bio Retail Academy, nam de aanwezigen met behulp van een fotoreportage mee door de winkel van Marqt in Amsterdam. Door Thomas Heijnen, category manager van Jan Linders werd dit retail-blok afgesloten met een presentatie over de opname van Bio+ artikelen in het assortiment van deze retailer.

De Nederlandse afdeling van Slowfood, de wereldwijde beweging die zich inzet voor de herwaardering van oorspronkelijk en puur eten, presenteerde zich bij monde van Annette Ruitenberg. Zij is oprichtster van Slowfood Texel en heeft meerdere boeken en publicaties over streek- seizoens- en eerlijk eten op haar naam staan. Tot slot gaf Christy Kool, manager Kwaliteit en HRM bij Peter Kruidenier Foodservices, inzicht in de stand van zaken van biologisch in Foodservice.

Het aantal deelnemers aan het kennisplatform de Bio Retail Academy groeit in snel tempo. Wilt u er de volgende keer ook bij zijn? Noteer dan nu alvast de datum van 8 november 2011 in uw agenda.
Publicatiedatum: