Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Consument had behoefte aan zo'n frisse winkel'

EkoPlaza-concept slaat aan in Tilburg

Tholen – Halverwege december is de EkoPlaza Tilburg aan de Schouwburgring geopend. Filiaalmanager Koen Ketelaars spreekt van een groot succes. "We hebben hier elke week 600 meer klanten dan de bio-supermarkt De Paardenbloem die voorheen 800 meter verderop gevestigd zat." Hij geeft toe dat hij zelf ook sceptisch was toen hij het EkoPlaza-concept voor het eerst zag. "Ik ben van huis uit donkergroen. Daarom kon ik me voorstellen dat er wat van de vaste klanten zouden afhaken. Sommige klanten voelen zich prettiger bij een meer kleinschalige winkel, maar over het algemeen kunnen ze hier prima hun draai vinden."

Klik hier om de fotoreportage te bekijken


Koen bij één van de tafels met aanbiedingen

Lichtgroene consument

De nieuwe EkoPlaza is volgens hem laagdrempelig en toegankelijk. "Het is een fris concept dat ook de lichtgroene consument bedient. De consumenten hadden behoefte aan deze winkel." De lichtgroene consument is volgens Koen wel minder geïnteresseerd in het verhaal achter de producten. Wel willen ze 'bevestiging' dat de producten goed zijn. "Het Demeter-concept in onze winkel onderscheidt ons van biologisch in de supermarkt en kan onze donkergroene consument prima bedienen. Gezien de aantrekkelijke prijzen die wij bieden voor Demeter-producten, zijn ook lichtgroene consumenten hierin geïnteresseerd."



Hij wil met de winkel de concurrentie met supermarkten aangaan. "Supermarkten proberen zijdelings een graatje mee te pikken van het succes van bio, maar dit gaat niet ten koste van ons." De nieuwe EkoPlaza-formule is nog volop in ontwikkeling. Maar ook in deze vestiging komen de kenmerkende kleuren van het concept duidelijk naar voren, evenals de banden met tekst boven de schappen.

Klik hier om de fotoreportage te bekijken

Assortiment

EkoPlaza voert een strak assortiment. "Wij hebben eigenlijk al de nodige keuzes voor de consument gemaakt. In het DKW-aanbod hebben we de beste alternatieven gekozen, verder is er veel aandacht voor versproducten." Koen erkent dat het strakke assortiment voor veel klanten wel een kwestie van wennen is. "Veel van hen nemen altijd hetzelfde, door proeverijen te organiseren, kan je hen eens wat andere dingen laten proberen."


Huismerk

Wat opvalt is de hoeveelheid huismerkartikelen, dit worden er volgens Koen iedere week meer. "Ik heb momenteel een dagtaak aan het bijpraten van collega's en het bijhouden van de schappenplannen." Toch levert het vooral voordelen op. "Hoe meer producten van Udea komen, hoe makkelijker het bestelproces verloopt. Dit is voor mij ook het grote verschil met Natudis: Udea kan iedere dag het complete pakket leveren."

Koen is erg blij dat hij de kans heeft gekregen om zijn eigen winkel te runnen. Hij is eigenlijk vanuit een consumentenrol de natuurvoedingswereld ingerold. Johan Middelaar benaderde hem vorig jaar. "Laat het maar zien, zei hij. Dat probeer ik nu zo goed mogelijk te doen."

Klik hier om de fotoreportage te bekijken

Voor meer informatie:
Koen Ketelaars
EkoPlaza Tilburg
Schouwburgring 563
5038 RX Tilburg
013 468 5189
[email protected]
www.ekoplaza.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer