Eosta is een toonaangevende, internationale distributeur van verse, biologisch & fairtrade groenten en fruit. Eosta heeft meerdere buitenlandse vestigingen en ongeveer tachtig mensen in Nederland in dienst.
Wat is zijn taak als accountmanager?
Pieter-Jan is Accountmanager voor de Scandinavische groothandel en supermarkten. Hij heeft vooral klanten in Finland, IJsland, Denemarken, Noorwegen en ook een aantal in Nederland. Zijn taak is om zijn klanten te voorzien van vers biologisch groenten en fruit. Via het Nature and More systeem wordt informatie van telers gedeeld met klanten en eind consumenten. Een goed voorbeeld zijn de biologische fair-trade ananassen uit Ghana. De teler (Kwame) heeft een prachtig verhaal die men kan nalezen onder de code 420 op www.natureandmore.com. "De afwisseling van verschillende soorten klanten vind ik leuk." Daarnaast organiseert hij de verkoop van Eosta Specialties. Dit zijn biologische producten die of in hele kleine volumes gaan of een bijzondere houdbaarheid hebben en daardoor meer aandacht nodig hebben.Pieter–Jan heeft de opleiding International Business and Management gedaan. Tijdens zijn opleiding heeft hij één jaar in Finland gestudeerd en heeft daar een semester Fins gestudeerd. Dit is leuk voor in de gesprekken, maar Engels is gewoon de voertaal.
Het is een hele afwisselende baan en daarom is eigenlijk geen dag het zelfde en vliegen ze dan ook voorbij. Reizen hoort ook bij het vak. Een bezoekje brengen aan klanten gebeurt namelijk een aantal keer per jaar. Hij gaat bijvoorbeeld binnenkort naar een beurs in Duitsland en heeft daar met een aantal klanten afgesproken. Hieronder een overzicht van zo maar een dag op kantoor.
7:30/8:00 Pieter- Jan komt aan op kantoor en begint gelijk met het controleren van de orders van de vorige dag en de voorraad van artikelen.
8:00 Handels overleg met inkoop en verkoop, dit overleg is dagelijks. Tijdens dit overleg worden alle producten besproken; wat er verkocht is, hoe de markt zich ontwikkeld, of er nog veel voorraad is, wanneer binnenkomsten gepland staan, etc.
9:00 – 12:30 Na de bespreking gaat hij klanten bellen om te kijken of ze nog geïnteresseerd zijn in bepaalde producten. Tussendoor krijgt hij telefoontjes en e-mails met bestellingen. Hij plaatst de orders direct in het 'Foodware systeem' en regelt het transport via een laadlijst. Er is tijdens zo'n ochtend echter nog veel meer gaande. "Het is belangrijk om alles in de gaten te houden." Naar de producten en de orders gaan kijken helpt een heleboel. Het loodskantoor, de mannen van de loods en kwaliteit regelen dat de orders klaar staan en het van goede kwaliteit is.
12:30 – 13:15 Pauze met de collega's.
13:15 – 17:15 Rond één uur komt er nog een order van een grote klant binnen. Deze verwerkt hij en hij plant het transportschema alvast vooruit. Daarna werkt hij aan een nieuw promotie actie, en verstuurt een aantal aanbiedingen naar klanten. De tijd van naar huis gaan kan flink verschillen: "het belangrijkste is dat je klaar bent met je account."
"Ik ben eigenlijk de hele dag aan het rennen. Verder moet je zeker stress bestendig zijn voor dit werk. Het kan namelijk gebeuren dat er een pallet met groente of fruit wordt afgekeurd en dat zal je toch moeten oplossen. Dan komen er vragen als: "Kan ik dat nog ergens anders bestellen? Zo ja redden we dat?" Hij vindt dit werk leuk omdat er nooit een dag hetzelfde is. Daarnaast vindt hij het belangrijk dat wat hij verkoopt ook goed is! De biologische producten van Eosta passen daarom helemaal bij hem. "Het klinkt misschien gek maar via Eosta en het Nature & More systeem maken wij de wereld ietsje beter. Wij zorgen er namelijk voor dat niet alleen mensen meer en meer gaan nadenken bij hun voedselkeuzes maar ondersteunen concrete sociale projecten in ontwikkelingslanden... ik ben daar bijzonder trots op." Daarnaast vindt hij het fantastisch dat als je een idee hebt, je dit ook mag uitvoeren binnen Eosta. Je kan er van maken wat je zelf wilt.
Bron: De Nederlandse Tuinbouw