Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Biologisch past heel goed bij onze bedrijfsfilosofie'

Aldo Breed van DekaMarkt bio-ondernemer van de maand

Aldo Breed, manager Communicatie & Marketing van DekaMarkt is gekozen tot bio-ondernemer van de maand december 2010. Hij is nu drie jaar werkzaam bij DekaMarkt en zag in de afgelopen jaren het aandeel van biologische producten in de schappen groeien, in lijn met de ontwikkeling in de Nederlandse retail. Aldo speelt binnen DekaMarkt een belangrijke rol bij de promotie van het biologische assortiment.

Sterke lokale banden

DekaMarkt is een familiebedrijf met een boerenachtergrond. Die achtergrond heeft duidelijk invloed op de keuze van het versassortiment en speelt ook mee in de betrokkenheid van deze supermarktketen bij het biologische verhaal in Noord-Holland. Er is 'van binnen uit' veel affiniteit met mooie, pure boerenproducten en biologisch past daar goed bij. "Door de decennia heen zijn er goede contacten opgebouwd met allerlei lokale partijen en die waarderen we zeer." Gevraagd naar wat voorbeelden noemt hij onder andere de familie Kos in Hoogkarspel die biologische kool levert, de familie Broerse in Lutjebroek, spinazieteler en Commandeur Ekovlees in De Goorn.

Uniek in de branche: aankoop hele koeien

DekaMarkt onderscheidt zich niet alleen door zijn goede betrekkingen met lokale leveranciers. Ook het feit dat de supermarktketen hele koeien koopt, is uniek in deze branche. "Andere supermarktketens kopen in bij vleesverwerkende bedrijven, wij hebben een inkoper langs de weg die boerenbedrijven bezoekt en daar dan de beste vrouwelijke koeien uitzoekt waar onze vleesproducten van worden gemaakt."



Biologisch als speerpunt

Uit alles wordt duidelijk dat het biologische assortiment een fundamenteel onderdeel is van de winkelformule. "Het is een speerpunt van ons commerciële beleid. Waar mogelijk bieden we van producten de biologische versie aan. Als het prijsverschil te groot is, verkopen we natuurlijk ook de gangbare variant. Dan kunnen klanten zelf de keuze maken. Maar we blijven proberen of de klant een artikel interessant vindt. Soms levert zo’n artikel niet meteen het optimale rendement op, maar dan houden we het toch in de schappen. We gunnen het de tijd om ontdekt te worden."

De stijgende omzet van biologische producten maakt het makkelijker om het assortiment steeds weer uit te breiden. "Klanten die biologisch willen eten, weten ons heel goed te vinden. We plukken wat dat betreft de vruchten van het feit dat we er al zo lang mee bezig zijn. Daarbij hebben we nog een voordeel: doordat we weliswaar groot, maar niet zo groot als andere ketens zijn, kunnen we ook bijzondere, kleinschaliger geproduceerde producten aanbieden."
Publicatiedatum: