Prijs blijft belangrijk bij aankoopbeslissing

Bio niet bepalend in assortimentsbeoordeling supermarkten

Biologisch behoort voor de consument niet tot de belangrijkste aspecten van het assortiment van een supermarkt. Dit staat in het Consumentenonderzoek 2010 van Deloitte. Belangrijk zijn volgens de respondenten een goede kwaliteit en ruime keuze van groente en fruit en voldoende aanbod. Ook goede kwaliteit vlees, vleeswaren en brood vindt men belangrijk.

Biologische producten behoren tot de minst belangrijke producten, evenals verse vis na 18.00 uur en duurzame producten. Slechts 5 procent van de respondenten vindt 'voldoende biologische producten in de winkel' belangrijk. Vorig jaar lag dit op 4 procent en in 2008 op 5 procent.

Aspecten van het assortiment die de respondenten belangrijk vinden, worden over het algemeen ook goed beoordeeld. Dit terwijl de aspecten die minder goed beoordeeld worden ook minder belangrijk worden gevonden.

Slechts 9 procent van de klanten die duurzame voedingsproducten kopen doen dit overigens om de biologische landbouw te ondersteunen. De belangrijkste reden is 'mijn gezondheid', met 33 procent. Iets meer mensen hebben ook aangegeven meer bio-producten te gaan kopen wanneer er geen prijsverschil is, of maximaal 5 procent (respectievelijk 35 procent in 2010 en 33 procent in 2009, en 22 procent in 2010 en 17 procent in 2009).

Klik hier om het volledige rapport in te kijken.

Radio 1 was aanwezig bij de presentatie van de resultaten. Klik hier om het audiofragment te beluisteren.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven