Mededelingen

Vacatures

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Retail

Soil Association optimistisch over toekomst biologisch

De jaarlijkse handelsconferentie van  de Soil Association Certification, die op 17 oktober gehouden werd, bracht meer dan 150 vertegenwoordigers van biologische bedrijven, handelaren…

Onderdeel Act For Food

Carrefour zet bio in de kijker met nieuwe pop-up store

Tholen - In het kader van Act for Food heeft Carrefour een pop-up store Act For Food Factory geopend. "Met Act For Food willen we consumenten helpen om gezondere keuzes te maken", aldus Baptiste van Outryve, woordvoerder bij Carrefour. Carrefour zet hiermee in op biologisch, duurzaam en lokaal.  "Bij het Act For Food-programma horen 15…

Colruyt pioniert samen met partners met biologische sojateelt in België

Colruyt pioniert samen met teler Simon Colembie uit Kruishoutem en de Brugse producent La vie est belle met lokaal geteelde, biologische soja. De partners worden hierin bijgestaan door kennisinstellingen ILVO en Inagro, die het potentieel van Belgische sojateelt onderzoeken. De toekomst ziet er alvast…

Category manager Andreas Allenspach van Coop Zwitserland:

"22% van onze AGF-omzet komt van biologisch product"

Tholen - Ook in Zwitserland lijkt de zomer maar niet tot een einde te komen. "Het is echt bizar. In de tuinen van de mensen thuis zijn nog nooit zoveel pruimen, appelen en peren geteeld. Dat scheelt de supermarkten serieus omzet", vertelt AGF-category manager Andreas Allenpach van de Zwitserse supermarkt…

Carrefour wil bio in Brazilië verdubbelen

Carrefour Brazilië wil in 2020 volgens directeur Noël Prioux z'n afzet van biologische producten verdubbeld hebben.   Momenteel nemen biologische producten gemiddeld 0,6% van de totale afzet in…

Kassa’s biologische boodschappentest

Lidl het goedkoopst, Ekoplaza het duurst

Tholen - Het programma Kassa hield voor het eerst een biologische variant van hun bekende boodschappentest. De redactie kocht bij Albert Heijn, Plus, Jumbo, Lidl, Aldi en Ekoplaza 20 artikelen die in elk huishouden worden gebruikt (zoals melk en aardappelen) of die “typisch biologisch” zijn (zoals…

Bioland doet zaken met Lidl

De Duitse bio-vereniging Bioland zal volgens informatie van RUNDSCHAU Lidl van eigenmerk producten gaan voorzien. De eerste producten zullen reeds begin november bij de discounter worden aangeboden. Volgens…

Finland: Biovoeding verkoopt goed maar blijft een nichemarkt

De afzet van biologische voeding groeit goed in Finland, maar vormt nog maar een klein deel van de totale afzet van levensmiddelen. Van midden 2017 tot midden 2018 was de afzet van biologische…

Franse supermarkt werkt met blockchain

Carrefour, de grootste retailer van Europa, gaat gebruik maken van blockchaintechnologie om kip, eieren en tomaten binnen de keten te traceren. De Franse supermarktketen gaat samenwerken met IBM, dat de blockchaintechnologie levert. IBM werkt al langer samen met een aantal retailers, logistieke bedrijven…

Jumbo maakt bezwaar tegen uitbreiding SuperFair

De Jumbo in de Utrechtse Biltstraat 74 maakt bezwaar tegen de uitbreiding van biologische supermarkt SuperFair in de Bilstraat 90. De eigenaar van SuperFair heeft een…

Jumbo breidt aanbod vega(n) uit

Komende tijd breidt Jumbo haar vegetarische en vegan aanbod verder uit. Met onder meer een groot aantal nieuwe Veggie Chef producten, een uitgebreid veganschap in de winkels in Amsterdam én tientallen nieuwe vegetarische recepturen vanuit de Jumbo Foodmarkt keukens, helpt Jumbo klanten op weg om op een makkelijke manier voor…

38% kocht meer bio dan het vorige jaar

VAE: Consumenten kopen meer bio

Een onderzoek dat aangevraagd was door Arla, laat zien dat 38% van de consumenten in de Verenigde Arabische Emiraten de afgelopen 12 maanden meer biologische producten heeft gekocht dan in het vorig…

Odin & De Nieuwe Band bestaan 35 jaar

Op 29 september 1983, op Sint Michaëlsdag, richtte een klein groepje idealisten biologische groothandel Odin op. In datzelfde jaar werd ook biologische groothandel De Nieuwe Band opgericht. Beide bedrijven hebben zich sinds die tijd op hun eigen manier ontwikkeld. Dit jaar zijn ze samengegaan en vieren…

Guido van Dijck, PLUS van Dijck, Venray

"Klanten in Venray hebben minder behoefte aan biologisch"

Tholen - De lokale boerderijwinkel is voor PLUS Guido van Dijck in Venray best een uitdaging. "Eerst verkochten ze alleen hun eigen producten, maar tegenwoordig hebben ze het assortiment uitgebreid en ik merk dat hij het goed doet, het oogt goed en de service en bediening spreekt klanten aan", vertelt…

Lidl geeft eerste vleesvrije folder uit

Deze week heeft Lidl Nederland de eerste vleesvrije folder uitgegeven. Sanne Bogaarts, manager CSR bij Lidl: "Enerzijds introduceert Lidl steeds vaker diervriendelijker vlees…

Erik Does, Ekoplaza:

“Plastic en gif belangrijke thema’s”

Begin van het jaar haalde hij de internationale pers met de opening van de eerste plasticvrije supermarkt. Deze zomer werd EkoPlaza teruggefloten door de Reclame Code Commissie nadat de supermarkt zich presenteerde als Enige Gifvrije Supermarkt. Erik Does, directeur van de keten, vertelt aan de website…

Studie toont aan

Roemeense bio-markt zal met 30% stijgen

Volgens een studie van de Roemeense online winkel Getbio wordt geraamd dat de Roemeense biomarkt dit jaar met 30% zal groeien naar 20 miljoen euro. Verwacht wordt dat de groei…

Rupsen gevonden in bio-beschuiten Albert Heijn

Het zal je maar gebeuren. Denk je rustig te ontbijten met een beschuitje, vind je opeens 40 rupsen en een mot. Twitteraar Luc Hoogenstein meldt dat hij rupsen en een mot heeft…

PLUS: Meest Verantwoorde Supermarkt

Biologisch bij PLUS

Al vier jaar op rij is PLUS uitgeroepen tot Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland. Ook in 2018 wil de supermarktketen zich inzetten voor een goede herkomst van producten, een beter milieu en…

Welke Europeaan doet de meeste bioboodschappen?

De mondiale markt voor biologische voeding is snel gegroeid en passeert de 50 miljard euro van 2012. De biologische supermarkten zijn in toenemende mate gewoon geworden in…

Vernieuwd winkelconcept

Delhaize: meer aandacht voor bio

In Nijvel heeft Delhaize een winkel heropend, die in lijn is met de nieuwe strategie van de retailer. Naast deze winkel worden er dit jaar nog negen winkels geopend volgens het nieuwe concept en in…

Uitspraak Reclame Code Comissie

Ekoplaza blij met uitspraak Reclame Code Comissie

In reactie op de uitspraak van de Reclame Code Commissie heeft Ekoplaza besloten om haar 75 supermarkten met ingang van volgende week om te dopen tot de duidelijker ‘meest…

Besluit Reclame Code Commissie

Ekoplaza moet reclame aanpassen

Ekoplaza heeft commentaar gekregen van de Reclame Code Commissie. Ekoplaza werd aangeklaagd door landbouwer Martin Knuivers. Het bedrijf is aangesproken op het gebruik van de bewering “Enige gifvrije…

Snoep, drankjes en koekjes met kinderreclame gaan uit de schappen

Marqt eerste kindermarketingvrije retailer

Marqt rekent af met kindermarketing voor ongezonde producten. Alle snoep, koekjes, dranken en ontbijtgranen die door middel van (teken)figuurtjes gericht zijn op kinderen, worden momenteel uit alle winkels gesaneerd. Marqt is hiermee de eerste food retailer die volledig gehoor geeft aan de ambities van…

Mede-oprichtster van Marqt Meike Beeren stapt op

Meike Beeren vertrekt bij supermarktketen Marqt. De medeoprichtster van de supermarktketen gaat bij headhuntersbureau The Executive Network (TEN) aan de slag. De woordvoerder…

Nieuwe winterse chocoladesoorten van Vivani: speculaas en kokosmakroon

In de periode voor kerst smaakt chocolade nog beter dan anders. Met de soorten 'Mousse au Coco' en 'winter' brengt chocolademerk Vivani uit het Duitse Herford meteen twee nieuwe seizoensproducten in de biohandel. De nieuwe soorten zijn vanaf oktober in iedere ruim gesorteerde biomarkt en elk ruim…

Online supermarkt Picnic voegt meer dan duizend producten toe

Meer bio-producten in het assortiment

Online supermarkt Picnic heeft dit jaar op verzoek van klanten al meer dan duizend producten toegevoegd aan het assortiment. Het gaat vooral om producten in het hogere segment, die vaak biologisch of vegetarisch zijn. Onder meer luxe brood, verse pasta, hogere segment wijn en glutenvrije producten zijn…

Britse supermarkten zien omzet bioproducten steeds verder stijgen

De supermarktomzet van biologische voeding en dranken is in het Verenigd Koninkrijk dit jaar met 4% gegroeid, waarmee er voor het zevende jaar op rij groei is geboekt. Ondanks…

PLUS: nu ook biologische Fairtrade bananen

Al sinds 2010 liggen er bij PLUS – als eerste supermarkt in Nederland – alleen nog maar Fairtrade bananen in de schappen. En met succes: ze zijn al jaren het meest verkochte…

"Zwitserland: "In het buitenland kunnen praktisch alle bio-producten goedkoper geproduceerd worden"

De omstreden prognoses van de economische sector over stijgende levensmiddelprijzen zijn overdreven, zegt een deskundige. In de stemmingsstrijd rondom het Zwitserse…

Producten Bio-planet krijgen Nutri-Score

Colruyt Group lanceert dit najaar Nutri-Score. Dit is een gevalideerde letter- en kleurencode die de nutritionele kwaliteit van een product weergeeft. Colruyt Group wil…

Onderzoek Picnic

Inwoners van Utrecht kopen de meeste biologische producten

Bananen, melk en komkommers zijn al sinds de start van online supermarkt Picnic in 2015 de beste verkochte producten. Het bedrijf heeft inmiddels ruim 165.000 klanten in bijna 60 steden. Een analyse van de bestellingen van de afgelopen twaalf maanden maakt eindelijk duidelijk waar Nederlands grootste…

Stockon: eerste klimaatneutrale boodschappenservice

Het klimaat verandert. De uitstoot van broeikasgassen zorgt ervoor dat de aarde opwarmt met grote gevolgen voor het milieu. De mens is hiervan de grootste veroorzaker en de…

VS: Aldi investeert in groter bio-aanbod

Discountsupermarkt Aldi gaat in de Verenigde Staten nieuwe producten introduceren, waaronder veel natuurlijke voedingsmiddelen. Bestaande Aldi winkels - die meestal rond de 1100 m 2 groot zijn - zullen daarnaast verbouwd worden zodat er bredere gangpaden ontstaan, er minder rommelige schappen zijn en er…

Organic Produce Summit

Biologische ingrediënten: Een creatieve aanpak is nodig om de verkoop te vergroten

Om de groei binnen de biologische sector te blijvenondersteunen, zijn creativiteit en een open mind nodig, vooral wat biologischeingrediënten betreft en hoe deze gebruikt en…

Duitsland: onderzoek moet meer transparantie omtrent biologische markt scheppen

Tot nu toe zijn er geen betrouwbare gegevens over het aantal winkels in Duitsland dat wordt gedefinieerd als winkels voor biologische voeding en dranken die geen supermarkt zijn. Er zijn namelijk nog meer winkels met een biologische aanbod, zoals  bakkerijen, slagerijen, boerderijwinkels, postorderbedrijven…

Alnatura en Bio Company zijn de populairste Duitse bio-winkels

In Duitsland heeft het communicatiebureau Faktenkontor in opdracht van Focus Money een onderzoek uitgevoerd naar klanttevredenheid. Er werden meer dan 3000 merken uit 146…

Colruyt koopt 25 hectare biologische grond aan

Colruyt Group heeft een overeenkomst afgesloten met bio-teeltbedrijf Het Zilverleen in Alveringem (West-Vlaanderen) voor de aankoop van 25 hectare bio-gronden. Met deze investering wil de retailer de Belgische, lokale productie van bio-groenten - alsook haar eigen bevoorrading daarin – helpen verzekeren,…

'De natuurwinkel voor dieren' in Zutphen

De Groene Hond opent 25 augustus

Op zaterdag 25 augustus zal De Groene Hond in Zutphen openen. Een monumentaal pand aan de Marspoortstraat 24 zal de nieuwe locatie van het educatiecentrum en de 'biologische dierenwinkel' in Zutphen…

Herwarth von Plate begint 1 september

Alnatura breidt haar directie uit

Alnatura gaat verder met een generatiewisseling aan de top: ongeveer een jaar geleden haalde oprichter, eigenaar en directeur Götz Rehn (68) met Rüdiger Kasch (55) een tweede…

Groeiende Thaise bio-markt heeft nog zijn problemen

De vraag naar biologische producten in Thailand neemt toe, nu consumenten steeds bewuster worden van wat ze eten. Landbouw is de belangrijkste sector in Thailand en de grote…

"Mentaliteitsverschil tussen de Randstad en met name het oosten"

Vitaminstore ziet ruimte voor 20 extra Nederlandse winkels

Vitaminstore groeit gestaag door. De gezondheidsketen telt inmiddels 35 winkels en exploiteert daarnaast een webshop. Commercieel directeur en medeoprichter Alain Vermeulen…

Supermarkten halen 23,3% van de omzet uit producten met korting

De Nederlandse supermarktbranche realiseerde in de eerste helft van dit jaar 23,3% van de omzet via producten die met korting werden verkocht. Dat stelt het…

"Prijsdumping en ruïneuze concurrentie ook in bio-branche gearriveerd"

Kleinere Duitse natuurvoedingswinkels strijden om te overleven

De bio-branche groeit in Duitsland, maar de kleine aanbieders blijven achter. Sinds biologische levensmiddelen in bio-supermarkten en ook steeds meer in gewone supermarkten verkocht worden, moeten zij voor hun bestaan vechten. De markt voor biologische levensmiddelen is duidelijk aan het veranderen.…

Onderzoeksbureau IRI:

"Verkoop van glutenvrije producten sinds 2014 bijna verdubbeld"

Sinds 2014 is de omzet van speciale glutenvrije producten bij de Nederlandse supermarkten bijna verdubbeld. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IRI. In 2014 zorgde het glutenvrije assortiment voor een omzet van 13,56 miljoen euro. In 2018 verwacht het onderzoeksbureau een omzet van ruim 25…

"Prijsverschil met andere supermarkten is heel erg groot"

Marqt maakt opnieuw geen winst

Supermarktketen Marqt bestaat dit jaar tien jaar, maar heeft in 2017 opnieuw geen winst gemaakt, blijkt uit de nieuwste jaarrekening. Het nettoverlies in 2017 bedroeg 1,1 miljoen euro. Dat is wel een…

Landelijke dekking is het doel

Carrefour neemt Franse bio-keten So.bio over

Carrefour neemt So.bio over. Dit is een lokale bio-winkelketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De komende maanden zullen daar twee vestigingen bij komen en…


© BioJournaal.nl 2018