Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Biovita Aarschot, Moedertje Natuur en Den Teepot overgenomen en onder Bioshop label toegevoegd

Marma investeert in extra dienstverlening aan de zelfstandige biowinkelier

Marma meldt dat ze gaan investeren in extra dienstverlening aan de zelfstandige winkelier. "De snel veranderende economische situatie brengt druk op de verdere groei en ontwikkeling van de bio-markt, niet alleen in België maar ook in de ons omringende landen. Naast acties vanuit de overheid om de consumptie van bio-producten te stimuleren en hiermee een positieve impact te hebben op ons klimaat, voelen wij dat er ook nood is aan extra ondersteuning voor de zelfstandige bio-ondernemer. We kunnen samen sterker de toekomst tegemoet gaan. Daarom gaat de familie Portauwe de Bioshop-vereniging verderzetten door ze nieuw leven in te blazen en zo de zelfstandige biowinkeliers op verschillende vlakken te gaan ondersteunen. Dit gaan we doen vanuit een Belgisch en familiaal perspectief met respect voor de vrijheid van de zelfstandige ondernemer", zo licht Lien Portauwe namens Marma toe.

Roel van Hove (Bioshop), Luc Dhaenens (Bioshop), Steve Portauwe (Marma), Lien Portauwe (Marma).

Een veel voorkomend probleem vandaag bij de lokale bio-winkels is dat door de kleinschaligheid van de zelfstandige winkel, men over te weinig tijd beschikt om zich te verdiepen in marketing, opvolging, bijsturing van waste, voorraad, schapruimte, energieverbruik, arbeidskosten enzovoort. De historische constante groei van de bio-markt had tot gevolg dat de omzet gestaag groter werd en er weinig druk op de marges was.

Het feit dat de consument meer op zijn uitgaven moet letten door de inflatie zorgt voor een daling van volume in de verkoop van bio-producten. Dit gecombineerd met de stijgende kosten van energie en arbeid zorgt nu voor druk op de rentabiliteit van de fijnmazige biologische sector.

Hoe zal Marma samen met Bioshop winkeliers het verschil gaan maken?
Door verschillende winkels te verenigen onder één merk, waarbij Marma's expertise wordt ingezet om de winkeliers te ondersteunen op diverse gebieden. Deze ondersteuning omvat logistiek, klantenbeheer, voorraadbeheer, marketing, productgamma en winkelinrichting. Hierdoor wordt zowel voor de klant als voor de zelfstandige ondernemer een krachtig en professioneel platform gecreëerd. Dit platform is bedoeld om de bio-winkel naar een hoger niveau te tillen.

Door de veranderende economische situatie wordt de bio-sector gemotiveerd om deze volgende stap te nemen. Marma wil hier met de overname van het Bioshop label, en samen met de winkeliers aan werken om dit te bereiken.

Marma gaat ook mee het bad in en investeert zelf met het recent opgerichte Ecoretail BV, in de overname van winkels onder het Bioshop label. De focus ligt daar op winkels die het moeilijk hebben of die anders zouden sluiten omdat de eigenaar ermee ophoudt.

Hiermee levert de familie Portauwe het bewijs dat met een goede omkadering een winkel naar een rendabel omzet niveau kan gebracht worden. Recent werden zo Biovita Aarschot, Moedertje Natuur in Kessel-lo en Den Teepot in Brussel overgenomen door Marma en onder het Bioshop label toegevoegd.

Bijkomend werd onder initiatief van Marma de website Bioshop.be vernieuwd en ligt er een plan klaar voor de verdere ontwikkeling van het Bioshop label zowel offline als online.

Wat is Bioshop?
Bioshop is een vereniging van zelfstandige natuurvoedingswinkels. "Door hun krachten te bundelen zijn ze samen sterk en kunnen ze u beter informeren en meer voordelen bieden. Het dagelijks bestuur staat in voor de werking van de organisatie. Het promotieteam zorgt voor aantrekkelijke acties in de winkels. Het kwaliteitsteam staat in voor de beoordeling van nieuwe producten en waakt over de kwaliteit. Onze winkeliers zijn stuk voor stuk mensen met een hart voor natuurvoeding. Door hun jarenlange ervaring bieden zij u de beste garantie op service en kwaliteit. Verschillende van onze Bioshops bestaan reeds meer dan dertig jaar. Door permanente bijscholing van de winkeliers en hun personeel kunt u rekenen op een bekwaam en degelijk advies."

Bioshop streeft ernaar een spreekbuisfunctie in te nemen voor deze cruciale schakel in de bio-keten. Niet alleen om de consumptie van biologische producten bij consumenten opnieuw te stimuleren, maar ook om de overheid in al haar facetten te overtuigen van de voordelen van biologische productie, inclusief recycling, en consumptie.

Roel Vanhove die jarenlang met succes Bioshop Schilde uitbaatte getuigt: "Als individuele winkelier, vormen de kansen om te overleven in de snel evoluerende tijd een uitdaging. Daarom heb ik mij destijds bij Bioshop aangesloten. Publicitaire ondersteuning, met gezamenlijke acties en een betere uitstraling met het Bioshop logo, geven je winkel echt een goede ondersteuning. Samen zijn wij sterker, om de concurrentie van grootwarenhuizen en andere ketens aan te kunnen. 'Bioshop' is echt een meerwaarde voor een winkelier."

"Elke bio-winkelier is van harte welkom om samen met ons te bekijken wat we voor elkaar kunnen betekenen", voegt Lien hieraan toe.

Voor meer informatie:
Lien Portauwe
Marma
Fred Chaffartlaan 11
3300 Tienen, België
+32 (0)16632736
lien@marma.be
www.marma.be

Publicatiedatum: