Een kleine keuken vormde de basis van een 'uit de hand gelopen project', dat naderhand zou uitgroeien tot een solide business met een sociaal gezicht. "We zien het als onze missie om biologisch gecertificeerde candybars op de markt te brengen, vrij van geraffineerde suiker, gluten, lactose, aspartaam, conserveringsmiddelen, kleurstoffen en andere onnodige toevoegingen", vertelt haar compagnon Teun van Henten. "We dachten: als we het dan toch doen, dan meteen zo goed mogelijk. Zo kwamen we tot een gezond, duurzaam en sociaal geëngageerd alternatief voor de traditionele candybar. Eigenlijk promoten we een vorm van snoepen zonder schuldgevoel."
Teun van Henten en Shemara Pijpers tonen hun huidige assortiment candybars, in de smaken kokosnoot, amandel-dadel en gember-abrikoos.
"De voedingsmiddelenindustrie is geënt op geld verdienen, niet zozeer op het zorg dragen voor jezelf en je medemens, terwijl dat eigenlijk vanzelfsprekend zou moeten zijn", vindt Teun. De ondernemers zetten hun candybars nadrukkelijk als 'free from' in de markt en hechten daarbij veel waarde aan het sociaal-maatschappelijke karakter van het productieproces. Dat begint al bij de teeltlocaties van de cacaobonen. De cacao is afkomstig uit Ecuador en Peru. "Cacaoboeren hebben recht op goede arbeidsomstandigheden en krijgen dan ook voldoende betaald om hun uitgangspositie te verbeteren", licht Teun toe.
Smaakvariant met kokosvulling.
De candybars worden verwerkt en verpakt in een sociale werkplaats in Nederland, waar mensen met afstand tot de arbeidsmarkt te werk worden gesteld. Het proces vanaf de cacaoboter en -pasta tot aan het eindproduct is daar ondergebracht. De verpakkingen zijn gemaakt gemaakt van suikerriet (de vershoudfolie is gemaakt van NatureFlex, een volledig composteerbare biobased cellulose), om de milieu-impact zo laag mogelijk te houden.
Momenteel zijn er drie smaken op de markt: kokosnoot, amandel-dadel en gember-abrikoos. "Van de raw chocolate die op de markt is, zijn er maar weinig producenten die deze met vulling erin aanbieden. Die vulling brengt de natuurlijk bittere smaak van chocolade mooi in balans. De smaken zijn geïnspireerd op de welbekende candybars die nu het marktbeeld bepalen. Maar dan net een tikkeltje lekkerder, gezonder en puurder. Bij ons vind je geen chocolade met suikervulling en kokossmaak", lacht Teun. Als zoetstof wordt gebruik gemaakt van honing of palmsuiker. Laatstgenoemde (natuurlijke) zoetstof heeft een lage glycemische index, dat het geschikt maakt voor diabetici, en staat bekend om zijn karamelachtige smaak.
Verpakking van de huidige drie smaakvarianten.
De producten zijn verkrijgbaar bij Ekoplaza, Natuurwinkel, Vitaminstore, Estafette Odin, Bijenkorf en diverse andere winkels, zoals conceptstores, waar de producten ook als cadeauverpakking worden aangeboden. Binnenkort verschijnen drie nieuwe smaken: brownie, cookie dough en sinaasappel-pecan. Het bedrijf oriënteert zich over de grens en ziet in Duitsland een belangrijke afzetmarkt.
De cadeauverpakking met het totaalassortiment is verkrijgbaar bij conceptstores.
Voor meer informatie:
Teun van Henten
Shemara Pijpers
Raw Patisserie B.V.
Roolandweg 109
2035 LH Haarlem
info@rawpatisserie.com
www.rawpatisserie.com