Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Krekelstart-up Kriket zet opmars verder met overname Yuma

De Brusselse start-up Kriket, maker van de eerste Belgische krekelreep, zet zijn groei verder met een overname van zijn belangrijkste Belgische sectorgenoot, Yuma. Dankzij de overname breidt Kriket zijn productgamma uit en vergroot het zijn distributienetwerk tot bijna 2.000 verkooppunten in binnen- en buitenland. In 2025 verwacht de fusie de kaap van 1 miljoen euro omzet te ronden. Want de Belg, die eet steeds makkelijker een krekeltje.

Kriket lanceerde in 2018 de eerste Belgische krekelreep en breidde zijn productgamma uit met granola's en sportrepen, steeds op basis van krekelpoeder. Het Kriket-gamma is vandaag te vinden in verschillende Belgische winkels zoals Colruyt, Spar, Carrefour, Aveve, Bio-Planet en op de webshop kriket.be. De Brusselse start-up laat nu weten dat het zijn groei versnelt via de overname van Yuma, en eveneens Brusselse start-up die gespecialiseerd is in apero-crackers en crispbread op basis van krekelpoeder. De repen van Kriket zijn overigens niet meer biologisch, maar de crackers en crispbreads van Yuma wel.

Michiel van Meervenne van Kriket met Livia Durazzo van Yuma op de BioXpo die 24 en 25 maart in Brussel gehouden werd.

Krekels op weg naar nieuwe normaal
Sinds de Belgische overheid een tiental jaar geleden via een toelating van het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen) het licht op groen zette voor insecten op ons bord, zijn de kleine eiwitbommetjes aan een trage, maar gestage opmars bezig. Ze worden onder meer door het Wereldvoedselagentschap (FAO) naar voor geschoven als een duurzame en gezonde eiwitbron voor de toekomst, en zijn ook opgenomen in de Europese Green Deal als future-proof eiwitalternatief.

In België timmert Kriket sinds 2018 aan de weg. Het bedrijf verkocht intussen al meer dan 1
miljoen krekelrepen en kreeg na de eerste groeischeuten via specifieke kanalen als Bio-Planet en AS Adventure intussen voet aan de grond in het brede retail-landschap, met klanten als Colruyt, Spar en Carrefour. Het zet nu een volgende groeistap via de overname van sectorgenoot Yuma, een Brusselse start-up opgericht in 2020, die een gamma aanbiedt van artisanaal gebakken crackers en crispbreads, versterkt met krekelpoeder.

Yuma versierde in 2022 een nationale listing bij Delhaize en is te vinden in meer dan 600 winkels in België. De hartige crackers worden in België geproduceerd en passen perfect bij het aperitief of als tussendoortje. Die positionering is overigens complementair met het bestaande Kriket-gamma, dat zich meer uitgesproken richt op een gezonde en dynamische levensstijl via verschillende gezondheidsclaims, zoals het hoge eiwit- en vezelgehalte en het lage suikergehalte van de repen.

Samen sterker
Samen combineren beide bedrijven een uitgebreide expertise in het aan de man brengen van
insecten. "Want je krijgt niet alle Belgen zomaar van de ene op de andere dag aan de krekels", aldus Kriket-oprichter Michiel Van Meervenne. "Gelukkig leerden we intussen dat heel veel mensen hun initiële aarzeling kunnen overwinnen als je de krekels in poedervorm verwerkt, onzichtbaar dus, wat trouwens ook bij Yuma het geval is. Bovendien hebben ze een lekkere, zachte, notige smaak. Bij zowel Kriket als Yuma staat uiteindelijk de smaak centraal: we proberen mensen te verleiden met een product dat in de eerste plaats lekker is."

In hun nieuwe samenstelling wil de fusie inzetten op een diepere marktpenetratie in België, met een stijgende aanwezigheid in zowel retail als out-of-home kanalen. Denk daarbij aan
kantoorsnacks, tankstations, enzovoorts/ Daarnaast staan er stevige exportplannen op stapel. Zo lanceert Kriket zijn gamma sportrepen deze maand in alle 200 Nederlandse Holland & Barrett-winkels, en zijn de repen intussen ook beschikbaar bij alle 40 Bever-winkels, het Nederlandse broertje van AS Adventure. Ook in Spanje, Duitsland en het Verenigd Kninkrijk staan lanceringen op het programma. Tenslotte ontstaan er door de samenwerking ook cross-selling opportuniteiten, waarbij beide merken van elkaars distributienetwerk gebruik kunnen maken.

"We weten intussen allemaal dat onze eiwitconsumptie duurzamer kan, en krekels zijn een fantastisch alternatief", vervolgt medeoprichter Anneleen Van Meervenne. "Ze verbruiken 2.000 keer minder water dan rundvlees, en stoten 100 keer minder CO2 uit voor dezelfde hoeveelheid eiwit. Steeds meer consumenten staan hiervoor open, en dankzij de overname van Yuma hebben we een extra troef in handen om de twijfelaars over de streep te trekken."

Voor meer informatie:
Michiel Van Meervenne
Kriket
+32 473951402
michiel@kriket.be
www.kriket.be

Publicatiedatum: