Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
De 'palmolievrije' advertentie 'denigreert' Ferrero niet

Nutella verliest rechtszaak tegen Rigoni di Asiago

'Onze hazelnootcrème bevat geen palmolie'. Die zin, in een reclame van Rigoni di Asiago, is geïnterpreteerd als een kwaadaardige toespeling op zijn belangrijkste concurrent, niemand minder dan Nutella, die wel palmolie bevat. Dus klaagde Ferrero, producent van 's werelds beroemdste hazelnootcrème, het concurrerende bedrijf aan. Maar het verloor.

De juridische botsing vond plaats in Frankrijk: het was een advertentie die tussen 2019 en 2020 werd uitgezonden in het Alpenland die de ruzie tussen de twee Italiaanse bedrijven in gang zette: Rigoni di Asiago promootte zijn biologische Nocciolata, een directe concurrent van Nutella, waarbij de afwezigheid van palmolie werd benadrukt en een orang-oetan werd getoond die zich ontspant in de tuin, alsof hij wilde zeggen dat hij zich dankzij soortgelijke keuzes geen zorgen meer maakt over de ontbossing die wordt veroorzaakt door oliepalmplantages.

Een boodschap die, hoewel Ferrero er niet in werd genoemd, woede opriep bij het bedrijf, dat voor de rechter sprak van 'denigrerend en parasitair gedrag', maar de strijd nu heeft verloren. De Franse rechter was het namelijk eens met Rigoni di Asiago. Na een aanvankelijk gunstige beslissing verloor de multinational uit Alba in hoger beroep de zaak tegen Rigoni, Ferrero zal een schadevergoeding van 10.000 euro moeten betalen.

Bekijk hier de betreffende reclamespot:

Klik hier voor meer informatie over Rigoni di Asiago.

Publicatiedatum: