Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




CEO Wessanen: "Natudis niet verkocht omdat we er niet meer in geloofden"
Fotoreportage BioBorrel - Verdwijnt 'biologisch'?

Tholen - De zesde editie van de BioBorrel is gisteren door zo'n 80 mensen bezocht. "We willen met deze borrel meer communicatie tussen bedrijven uit alle lagen van de bio-branche bewerkstelligen. Steeds weer zijn we positief verrast over de opkomst. We hebben in de afgelopen anderhalf jaar een netwerk van zo'n 500 verschillende mensen en bedrijven opgebouwd", vertelde mede-initiator Eymert van Manen in Pakhuis De Zwijger (Amsterdam). De voertaal van de korte presentaties en discussie was voor het eerst Engels. Dat kwam door de aanwezigheid van Wessanen-CEO Christophe Barnouin. Thomas van Hasselt gaf in de aankondiging aan trots te zijn dat de CEO van 'één van de meest veelbelovende bio-bedrijven' een presentatie kwam geven.  



Ronald van Marlen trapte af met een verkorte versie van zijn presentatie 'Organic at a Crossroad'. Hierin ging hij in op de groeiende markt versus de oorspronkelijke biologische normen. De pioniers staan onder druk en in de huidige wet zijn niet alle principes van de biologische werkwijze opgenomen. Daar zit het probleem, meent Ronald. "We waren een niche innovator, maar zitten nu opgesloten in het systeem."

Hij ging in zijn presentatie tenslotte ook nog in op het feit dat het woord 'biologisch' aan het verdwijnen is. "Ik zie het niet meer terug in verslagen van grote bedrijven. Er zijn inmiddels 17 alternatieve woorden voor biologisch, zoals natuur-inclusieve en circulaire landbouw. De bedoeling hiervan is volgens mij dat het woord 'biologisch' moet verdwijnen. Dat maakt me bang." Ronald is van mening dat de bio-branche wat dit betreft niet genoeg ambitie toont. "Het is zaak om je uit te spreken."


Christophe Barnouin vertelde vervolgens hoe Wessanen een visie voor duurzaamheid wil definiëren die verder gaat dan biologisch. De CEO liet ook in een grafiek zien dat het aandeel van de natuurvoedingswinkels daalt in de landen waar de biologische markt het hardst groeit. Consumenten schaffen daar de bio-producten via andere kanalen aan. Hij benadrukte tevens dat Wessanen zich wil onderscheiden met hun bio-producten. "Het is onze taak om een beter product te bieden."

Na de presentaties was er ruimte voor discussie. Beide mannen deponeerden een stelling. Christophe kreeg onder meer een kritische vraag over de verkoop van Natudis op zich afgevuurd (dit gebeurde onder zijn leiding). "We hebben Natudis niet verkocht omdat we er niet meer in geloofden, maar we wilden ons focussen op merk- en productontwikkeling. Daarom was het beter voor Natudis om het te verkopen."  

De volgende BioBorrel zal waarschijnlijk (weer) op een maandagavond in september plaatsvinden.


Voor meer informatie: www.debioborrel.nl

Publicatiedatum: 19-6-2018
Auteur: Lenneke Pors-Schot
Copyright: www.biojournaal.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

18-7-2018 "Bio moet meer zijn dan voeding alleen"
18-7-2018 VS: Albertsons begint met Instacart biologische online supermarkt
16-7-2018 Merendeel Vlaamse consumenten schat milieu-impact aankoop bio-producten laag in
16-7-2018 Wasteless test systeem met 'tht-kortingen' in Nederland
16-7-2018 Nieuw-Zeeland: Heeft de biologische sector nieuwe regels nodig?
12-7-2018 Ekoplaza: eerste 'gifvrije supermarkt' van Nederland
12-7-2018 Bezorgdienst Ekoplaza scoort 7,9 in consumentenonderzoek
12-7-2018 "Onze bio-producten zijn 20 à 30% goedkoper dan nationale merken"
12-7-2018 Dit najaar weer basiscursus productkennis en klantgerichtheid
12-7-2018 Natuurvoedingswinkel Spruit gaat sluiten
11-7-2018 "Klant moet boer helpen duurzamer te worden"
11-7-2018 Rewe publiceert duurzaamheidsrapport 2017
11-7-2018 Bauckhof en Herbaria ontkennen opname producten in schappen dm
5-7-2018 Lidl stopt met verkoop van plastic wegwerpartikelen
5-7-2018 "AH geloofwaardiger in biologisch dan Lidl"
5-7-2018 "Geen btw op bio een nogal ad hoc voorbeeld"
4-7-2018 "Kleinere winkels zorgen dat boeren kleinschaliger kunnen werken"
2-7-2018 Bio-Planet ziet nog potentieel in Wallonië
28-6-2018 Joost Leeflang wordt topman Marqt
28-6-2018 Koelrek valt van laadklep op auto bij Bio-Planet

 

Reacties:


Aan Wessanen,

Jullie zeggen hier:"Het is onze taak een beter product te bieden"

Wat bedoelen jullie daar mee?
Beter dan bio?
Dan ben ik toch benieuwd naar wat jullie daarmee juist bedoelen?
Wil U de bio normen strenger maken?
(Want meer en meer worden de bio normen verlaagd om uiteindelijk het woord bio niet meer te hoeven gebruiken en aan niet bio producenten ook het label van
kwaliteit te kunnen geven.)

Gaan jullie zich ook distancieren van het bio label?

Dank U,


Jozef
Brussel

JOZEF DEVILLE, BRUSSEL - 19-6-2018 17:32:37


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *