Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ouderen rijden het vaakst om, jongeren sjoemelen liever met producten

Eén op zeven Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Maar liefst vijftien procent van alle Nederlanders is bereid ten minste een half uur om te rijden voor goedkope(re) boodschappen. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl onder 1.128 volwassen Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard. Er zijn daarnaast ook andere manieren om te besparen: zo laten twee op de drie ondervraagden hun wekelijkse boodschappenlijst afhangen van wat er op dat moment in de aanbieding is.

Met twintig procent zijn vooral vijftigers bereid om extra kilometers te maken voor goedkopere boodschappen. Jongeren tot dertig jaar doen dit het minst vaak (acht procent). "Een stapelkorting hier en een volumevoordeel daar, een groot gedeelte van de Nederlanders is blijkbaar bereid om flink om te rijden voor de juiste deals", zegt Sjef Kerkhofs van Acties.nl. "Je kunt je echter afvragen of dit de juiste manier is. Het laatste wat je wil, is de besparing op boodschappen moeten uitgeven aan benzine. In dat opzicht zijn er creatievere manieren om te besparen."

Creatief boekhouden
Uit het onderzoek blijkt dat vooral jongeren tot dertig jaar inventief zijn wanneer het op besparen in de supermarkt aankomt. Zo zegt maar liefst veertien procent van hen weleens kortingsstickers te verwisselen en opzettelijk producten te beschadigen en/of open te maken, om maar zoveel mogelijk korting te krijgen. Een vijfde van hen gaat zelfs zo ver dat zij opzettelijk artikelen 'vergeten' af te rekenen. Onder de rest van de respondenten bedragen deze percentages slechts vier procent (sjoemelen met producten) en zeven procent (stelen zelfscankassa). Kerkhofs: "De gemiddelde boodschappenkar is er de afgelopen jaren niet goedkoper op geworden, maar stelen of sjoemelen met producten valt nooit goed te praten. Jongeren moeten zich ook bewust zijn van de gevolgen van hun acties. Een winkeldiefstal blijft bijvoorbeeld twintig jaar zichtbaar op je strafblad. Dat lijkt me niet op te wegen tegen de paar euro's die je ermee bespaart."

Koopjesjagen
Ondanks al het omrijden en gesjoemel met verpakkingen en producten, blijkt koopjesjagen zowel onder jongeren als ouderen nog altijd de meest populaire vorm van besparen te zijn. Niet minder dan twee op de drie respondenten baseert zijn of haar boodschappenlijst op wat er die week in de bonus is. Dit lijkt overigens niet te gebeuren uit luxe, zo zeggen zes op de tien ondervraagden in het afgelopen jaar uit financiële overwegingen weleens heel bewust iets niet te hebben gekocht in de supermarkt. Van alle Nederlanders gaat 79 procent zelfs zo ver dat zij hun kassabonnen controleren op fouten. Kerkhofs: "Ondanks dat ik zelf helemaal geen koopjesjager ben, beschouw ik het zoeken naar aanbiedingen als een serieuze sport. En zoals bij iedere sport zijn sommigen gewoon nét iets fanatieker dan de anderen. Zo is het controleren van kassabonnen voor de één vaste praktijk, terwijl een ander er misschien niet aan moet denken."

Publicatiedatum: