Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Frans merk 'Veja' wil meest duurzame sneaker ter wereld ontwerpen

Er is niets aan Veja’s trendy sneakers dat je doet vermoeden dat ze duurzaam zijn. Sommige sneakers zijn geïnspireerd door klassieke hardloopschoenen uit de jaren '80 en er zijn zelfs schoenen met wieltjes, die doen denken aan ouderwetse rolschaatsen.

Het is gemakkelijk om te vergeten, maar ieder onderdeel van de Veja sneakers heeft een eigen verhaal. Het katoen komt van een biologisch bedrijf in Brazilië, waar arbeiders zich geen zorgen hoeven te maken over schadelijke bestrijdingsmiddelen die hun dorpen vergiftigen. Het rubber wordt gemaakt door mensen in het Amazonegebied, die hiervoor traditionele technieken gebruiken. Het merk probeert daarnaast ook het bovendeel op een zo duurzaam mogelijke manier te maken, zoals met de huid van de tilapia vis en een leerachtig materiaal dat gemaakt is van gestremde melk. Zelfs de manier waarom de schoenen verpakt, opgeslagen en verzonden worden is onconventioneel: Veja werkt samen met Atelier Sans Frontières, een organisatie die mensen helpt die in de gevangenis hebben gezeten of simpelweg moeite hebben om werk te vinden. Deze mensen bereiden de bestellingen voor.

Het 14-jaar oude merk is trots op de radicale manier waarmee hun sneakers worden gemaakt en ze hebben een nieuwe website geopend waarmee ieder materiaal dat ze gebruiken naar de bron kan worden getraceerd.

Veja kwam in 2004 voor het eerst op de Franse markt en werd direct omarmd door luxe warenhuizen als Len Bon Marché en Galeries Lafayette. De oprichters van het bedrijf, Sébastien Kopp en Francois-Ghislain Morillion, hebben het merk expres rustig laten groeien, zodat ze bovenop hun leveringsketen blijven zitten. Daarom heeft het merk voorzichtige stappen gezet op de Amerikaanse markt en zo zijn de sneakers nu te vinden bij retailers als Barney’s, Reformation en Amour Vert. De komende maanden zal het bedrijf bovendien een nieuwe collectie sneakers introduceren, met prijzen tussen de $50 (€40,60) en $150 (€121,90).


"We zijn ons er zeer van bewust dat we niet te snel moeten groeien," vertelt Kopp. "Dat is namelijk het moment dat je compromissen maakt in je leveringsketen en beslissingen neemt die mensen schaden."

Kopp en Morillion zijn duidelijk geen typische entrepreneurs. Hoewel hun bedrijf $20 miljoen winst per jaar maakt en een half miljoen sneakers per jaar verkoopt, was het helemaal niet hun bedoeling om een nieuw, trendy sneaker merk op te zetten. Veja is voortgekomen uit een quarterlife crisis.

Na hun studies hadden ze idealistische dromen om van de wereld een betere plek te maken, maar ze waren teleurgesteld over hoe moeilijk het was om voor een organisatie te werken die daadwerkelijk een positieve impact had. Uiteindelijk besloot het tweetal dat ze een carrière moesten vinden die voor henzelf bevredigend zou zijn en ze pasten hun verwachtingen aan. "We wilden gewoon onderdeel van iets zijn dat een klein verschil in de wereld zou maken. Maar wat konden we doen?," zegt Kopp. Op een dag kwamen ze op het antwoord: Sneakers.

"We moesten leren over alle onderdelen die nodig zijn om een sneaker te maken. Er zijn er drie: leer, rubber en canvas, dat van katoen gemaakt wordt. En we besloten van deze grondstoffen de meest duurzame versies te vinden", vervolgt Kopp.

In Brazilië vonden ze een coöperatie die biologische katoen produceerde, iets wat nog behoorlijk zeldzaam is. In het Amazonegebied vonden ze mensen die rubber cultiveerden, dat ze konden gebruiken voor de zool van de sneakers. Niet alleen zouden ze hierdoor werkgelegenheid creëren, maar rubber is ook biologisch afbreekbaar.

Natuurlijk was er nog wel het probleem dat de heren helemaal niets afwisten van het ontwerpen van schoenen. In plaats van een dure designer in te huren, besloot Kopp dat hij zichzelf zou leren hoe hij een sneaker moest maken. "Op dit punt hadden we onszelf alles geleerd. We hadden geleerd hoe we een schoen moesten maken en hoe we een leveringsketen op konden bouwen. We hadden onszelf zelfs Portugees geleerd, zodat we met de lokale arbeiders konden praten. Waarom zou ik dan niet kunnen leren hoe je een schoen moet ontwerpen? Als je 25 bent, denk je dat je alles kunt. En misschien is dat ook wel zo."

De designs van Kopp zijn geïnspireerd op vintage sneakers en redelijk minimalistisch. Het kenmerk van de Veja sneakers is de 'V' die op beide zijden van de schoen zichtbaar is. Toen Kopp en Morillion hun schoenen op de markt brachten, eerst bij kleine fairs, waren kopers meteen geïntrigeerd. De designs waren populair en dit gold ook voor het ongelooflijke verhaal van het duo. De eerste 2000 sneakers werden binnen no-time verkocht, vertelt Kopp, en de kopers vroegen om meer schoenen. Gezien Veja’s ongewone leveringsketen was dit echter geen gemakkelijke opgave. De oprichters moesten de kopers daarom vertellen dat ze simpelweg zouden moeten wachten. Het volgende seizoen verdubbelde het bedrijf zijn productie en sindsdien is dit nog ieder jaar het geval geweest.

Veja zou waarschijnlijk sneller zijn gegroeid als het bedrijf geadverteerd zou hebben. Maar vanaf het begin zijn Kopp en Morillion hier tegen geweest. Het merk geeft veel meer uit aan grondstoffen dan hun concurrenten, omdat ze van kleine, onafhankelijke bronnen kopen. Kopp schat dan ook de kosten voor het maken van de sneakers verschillende malen hoger ligt dan bij een groot sneaker bedrijf. Hun oplossing was daarom om niet te adverteren aangezien dit erg duur is, omdat ze anders hun prijzen zouden moeten verhogen of goedkopere grondstoffen zouden moeten inkopen.

Ondanks dat het bedrijf niet adverteert, heeft Veja over de hele wereld een trouwe schare fans opgebouwd. Veel consumenten kopen de schoenen omdat ze ze simpelweg erg mooi vinden. Sterker nog, veel consumenten zullen waarschijnlijk niet eens weten wat het fascinerende verhaal achter de sneakers is. Maar dit vindt Kopp niet erg. "We hebben nooit geadverteerd, dus het is niet alsof we consumenten ons verhaal proberen te laten begrijpen," zegt hij. "We zijn het bedrijf begonnen om onszelf gelukkig te maken. Het maakt niet uit als anderen onze missie niet begrijpen."

Bron: FastCompany

Publicatiedatum: 14-3-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

12-6-2018 Bio-katoenen kleding voor medewerkers Aldi
4-6-2018 Leer uit fruitschillen, jurken van schimmels
31-5-2018 Toockies: geen massaproductie, maar handgemaakt en traceerbaar
15-5-2018 "Wij produceren alleen kledingstukken die mensen écht willen"
7-5-2018 Aantal GOTS-gectertificeerden in 2017 met 8,2% gegroeid
3-5-2018 "Veel jongeren kiezen heel bewust voor bio-kleding"
2-5-2018 Deense studie: Plastic tassen beter voor milieu dan bio-katoenen tassen
2-5-2018 Eerste duurzame collectie voor jongerenmerk
25-4-2018 Vrijwel geen voorraad van 100% biologisch katoen
23-4-2018 Bio-katoen niet dé oplossing voor duurzamer denim?
19-4-2018 Duurzaam kledingmerk Infact Clothing failliet
17-4-2018 Mud Jeans geeft transparantie over de supply chainmet 'production tour'
16-4-2018 Oeko-Tex introduceert GGO-test voor bio-katoen
9-4-2018 Vijftig jaar garantie op je spijkerbroek
30-3-2018 Duurzame en biologische voorjaarscollectie H&M
27-3-2018 "Meest duurzame jeans ter wereld" op de markt
23-3-2018 T-shirts van biologisch katoen voor herstel ecosystemen
21-3-2018 "Op een natuurlijke manier zowel je huis als het milieu schoonmaken"
12-3-2018 Slapen onder bio-katoen en verantwoorde dons
9-3-2018 India: Biologisch (desi) katoen als alternatief voor Bt katoen

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *