Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nederlands platform voor duurzame kledingproductie

Manufy failliet

De mode-business is de op één na meest vervuilende, waterverslindende en Co2 uitstotende industrie. Met hun bedrijf Manufy wilden drie wakkere Groningse ondernemers daar wat aan doen. Vorige week ging de onderneming failliet. Voorlopig blijft de productie van één spijkerbroek zevenduizend liter water kosten.

Failliet Manufy wilde Alibaba van de troon stoten
Duurzaamheid blijft de wind tegen houden. Lightyear met zijn zonne-energieauto's, de hippe elektrische fietsen van VanMoof en QWIC, Piece of Meat en Meatless Farm met hun vleesvervangers: hoewel we dagelijks te horen krijgen dat we groener moeten gaan leven om de planeet te redden, gingen deze bedrijven een voor een meedogenloos op de fles. Het laatste slachtoffer in deze trend is Manufy, een veelbelovende startup uit Groningen dat wilde uitgroeien tot de Alibaba van de duurzame kledingbranche.

Milieubewuste merken en duurzaam kledingfabrikanten verbinden
Manufy was het geesteskind van drie jonge ambitieuze ondernemers, Rob ten Hoove, Karel Bosman en Michiel Dicker. Het trio had ontdekt dat het verdraaid is lastig om duurzame kleding te maken. Toen zij hun 'Pockies' wilden fabriceren – boxershorts met steekzakken – lukte het niet om online een partner te vinden die raad wist met biologische katoen en onschadelijke verfstoffen. En dus zetten de mannen in februari 2020 een eigen platform op, Manufy getiteld, waar milieubewuste merken en duurzaam producerende kledingfabrikanten elkaar konden vinden.

Bijna een miljoen euro aan investeringen opgehaald
René van Doren, een ervaren internetondernemer, schuift als co-founder aan en neemt de verantwoordelijkheid voor de centen en het ontwikkelteam op zich. Als de coronacrisis uitbreekt, kunnen alle spreadsheats met groeiplannen weer de prullenbak in. Investeerders worden huiverig, ze geven er de voorkeur aan te wachten tot de markt zich herstelt. Dankzij een overbruggingslening weet Manufy de gevolgen van de pandemie te overleven. Na 2021 wordt er in een paar investeringsrondes bijna een miljoen euro opgehaald.

Het duurzaamheidsverhaal trok te weinig klanten
Eindelijk lijkt Manufy zijn belofte waar te kunnen gaan maken. Op de site van Manufy kunnen kledingproducenten een licentie kopen waarna zij kunnen bieden op offerte-aanvragen van modemerken. Sommige fabrikanten spelen zich in de kijker met een predicaat van speciale duurzaamheidsconsultants die bij het bedrijf langs zijn geweest. Hoewel de mode-business na de oliesector de meest vervuilende, waterverslindende en Co2 uitstotende industrie is, trekt het duurzaamheidsverhaal van Manufy te weinig klanten. Eind 2022 resteert er een negatief eigen vermogen van acht ton. In 2023 slaagt Manufy er niet in het tij te keren. Vorige week ging de onderneming failliet.

Bron: FaillissementsDossier.nl

Publicatiedatum: