Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bijna 1,1 miljard euro online omzet in 2017

Omzetgroei van 3,2% voor supermarkten in 2017

De supermarktomzet is in 2017 gestegen met 3,2% naar 35,58 miljard euro (34,49 miljard in 2016). Mede door het toenemende belang voor online winkelen werd er in 2017 per kassabon 6,3% meer afgerekend (22,53 euro in 2016 en 23,91 euro in 2017). Het aantal uitgegeven kassabonnen 2017 daalde met 2,9%. De online omzet steeg in 2017 met 48% (t/m week 48). De online supermarktomzet was bijna 1,1 miljard euro in 2017.

Kijken we naar de maand december van 2017 (week 49 t/m 52), dan zien we een stijging van de supermarktomzet met 6,9%.



In de Kerst en Oud & Nieuw-weken 51 en 52 steeg de gemiddelde weekomzet met 6,4% naar 804 miljoen euro. Dit lag hoger dan de prognose van 779 miljoen euro. De kerstweek 51 in 2017 scoorde de hoogste weekomzet ooit met 961 miljoen euro. Dit is 8,2% hoger dan de kerstweek 2016.

Voor 2018 wordt een omzetgroei voor de supermarkten van 3% verwacht. De prognose is dat de omzet in de fysieke supermarkt met 2% zal stijgen en de online supermarktomzet met 30%. Circa 3,8% van de totale supermarktomzet in 2018 zal van online komen (3% in 2017).

Bron: GfK
Publicatiedatum: