Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
The Nielsen Company geeft een positieve prognose

Verdere stabiele groei Duitse bio-markt

Duitse consumenten hebben een groeiend vertrouwen in de kwaliteit van biologische producten. Van januari 2012 tot maart 2012 hebben de zogenaamde 'Lebensmitteleinzelhandel' en de drogisterijen (die in Duitsland een belangrijk afzetkanaal voor bio-levensmiddelen vormen) voor 656 miljoen euro aan bio-producten verkocht. Daarmee is de bio-omzet met ongeveer 3% gestegen ten opzicht van het kwartaal ervoor. De afzetontwikkeling van bio-producten lieten met een groei van 0,5% zelfs een positievere ontwikkeling zien dan de conventionele producten (-0,1%).

Met name kleine speciaalzaken zagen de bio-omzet duidelijk stijgen. Binnen supermarkten en discounters was een enigszins negatieve omzet- ontwikkeling waar te nemen. Deze ontwikkeling is hoofdzakelijk te wijten aan de verliezen op het gebied van biologische melk.

Binnen de drogisterijen was een duidelijke toename van de bio-omzet waar te nemen, met maar liefst 4%. Vooral biologische babyvoeding is een van de belangrijkste productgroepen binnen dit kanaal. Naast babyvoeding is zuivel eveneens een belangrijke omzetdrager binnen de Duitse bio-markt. De Duitse omzet van bio-zuivel nam met 4,5% toe in het eerste kwartaal van 2012. Met name de verkoop van vruchtenyoghurt is binnen de Duitse bio-markt sterk toegenomen.

Reden voor de verdere stabiele groei van de Duitse Bio-Markt zijn onder meer de angst voor levensmiddelvergiftingen en schandalen binnen de levensmiddelenindustrie. Maar omdat de bio-markt een constante groei laat zijn, kan dit niet de enige reden zijn. De consumenten worden zich steeds meer bewust van de verborgen en ongezonde hulpstoffen die binnen de levensmiddelenindustrie worden ingezet en de overtuiging dat de ethische houding van producenten van biologische levensmiddelen op dat vlak anders is, neemt toe.

Al met al een positieve prognose voor de Duitse markt van biologische levensmiddelen en natuurlijk kansen voor Nederlandse producenten van biologische levensmiddelen!

Meer weten over uw kansen op de Duitse markt van biologische levensmiddelen? Neem contact op met LIBERA, Export- en Marketingadvies voor Duitsland, Petra van Egmond via petra.van.egmond@libera-export.com.

(Bron: Ein Herz für BIO, strategische partner van LIBERA Export- en Marketingadvies voor Duitsland)
Publicatiedatum: