Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consument koopt in eerste kwartaal ruim 30 procent meer biologisch

In het eerste kwartaal van 2011 bedroeg de omzetgroei van biologische voeding in de supermarkten 32,3 procent vergeleken met dezelfde periode in 2010. Dat is de grootste stijging sinds de omzetcijfers van biologische voeding gemeten worden.

De groei vond plaats in alle productgroepen. Vlees, vleeswaren, eieren en koffie/thee/cacao groeiden met respectievelijk 31,7 procent, 32,3 procent, 34,8 en 36,2 procent. Zuivel zelfs met 58 procent. De consumentenbestedingen aan aardappelen, groente en fruit (AGF) stegen met 14,9 procent.

Dat is de grootste groei in jaren in een segment dat tot nu toe gestaag maar langzaam groeide. Interessant is de revival van de aardappel (+19 procent), die al langere tijd onder druk stond van alternatieven als pasta en rijst. Ook biologisch fruit groeide flink. AGF blijft zuivel nog net voor als belangrijkste productgroep voor biologische voeding.

Bij de houdbare producten (+43,7 procent) valt vooral de groei bij dranken (wijn, sappen), maaltijden en soep op. Een achterblijver is nog steeds de biologische babyvoeding, waarvan het marktaandeel in omringende landen boven de 50 procent ligt en in Nederland op 3,4 procent blijft steken. Kruidvat biedt wel sinds vorig jaar biologische babyvoeding aan; de omzet hiervan is in de cijfers nog niet meegenomen. De kwartaalcijfers zijn afkomstig van Symphony IRI en bewerkt door LEI, onderdeel van Wageningen UR, en meten de supermarktomzetten met uitzondering van de discounters. Aan het eind van het jaar worden de cijfers aangevuld met de omzetten van de andere kanalen, zoals bijvoorbeeld speciaalzaken en catering.

Nieuw keurmerk

De introductie van het nieuwe, verplichte Europese bio-keurmerk zal naar verwachting de herkenbaarheid van biologische voeding in de schappen, en daarmee de afzet, verbeteren. Voorwaarde is wel dat de consument het keurmerk (her)kent en de retailer goede voorlichting aan zijn klanten geeft. Via allerlei projecten wordt hieraan gewerkt. Zo worden de genomineerde winkels voor de Supermarkt van het Jaar onder andere beoordeeld op de herkenbaarheid en presentatie van het biologisch assortiment.

Kijken waar het eten vandaan komt

Dit weekend houden biologische boeren en tuinders hun jaarlijkse Open Dag. Bij 'Lekker naar de Boer' worden 100.000 bezoekers verwacht, als het voorspelde weer een beetje meevalt. Er doen 200 bedrijven mee.
Publicatiedatum: