Focus op biologische huismerken
"Merken als Arla, Campina Boerenland en Vecozuivel spelen een belangrijke rol in het biologische zuivelschap, maar private label heeft het grootste aandeel. Biologische huismerken moeten een alternatief zijn voor de duurdere A-merken", signaleert Couprie.Hogere opbrengstprijzen
De populariteit van biologische zuivel bij producenten en supermarkten vertaalt zich in hogere opbrengstprijzen voor u als biologische melkveehouder. De biologische melkprijs bevindt zich al sinds het voorjaar van 2017 in een stijgende lijn ten opzichte van eerdere jaren. Ook de net gepubliceerde prijs voor maart stemt positief. Eerder namen sommige zuivelondernemingen geen nieuwe deelnemers voor biologisch meer aan, momenteel lijken er voldoende afzetmogelijkheden voor de biologische melk.Groei in aantal bedrijven en dieren
Het verschil in opbrengst tussen gangbare en biologische melk heeft veel veehouders bewogen om de overstap naar biologisch te maken. "Er zijn in 2017 69 biologische melkveebedrijven bijgekomen. Dit is voor het tweede jaar op rij een toename van 16%", weet Couprie. In totaal zijn er nu 487 biologische melkveehouders, oftewel 3% van alle bedrijven. Ook voor 2018 is een zelfde toename aannemelijk gezien de hoeveelheid omschakelaars, waarvan 50% melkveehouder is.Begeleiding bij biologische houderij
Ook Agrifirm speelt in op deze trend met een team van biologische specialisten en adviseurs. Zij adviseren graag op het gebied van voer, teelt, mest en wet- en regelgeving. Agrifirm behaalde een groei van 32% in biologisch melkveevoer en 43% van de melkveehouders koos voor begeleiding van de biologische specialisten bij Agrifirm. Ook op het gebied van omschakelen naar biologisch is Agrifirm actief met bijvoorbeeld haar omschakeldag en begeleiding bij omschakelen.Bron: IRI en Agrifirm