Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Gevolgen van Amazon's overname Whole Foods voor onafhankelijke biologische supermarkten

WholeFoods was al een enorm grote speler op de biologischevoedingsmarkt, maar toen Amazon Whole Foods in augustus 2017 overnam voor €11,1 miljard, werd deze grote speler eenenorme bedreiging voor andere supermarkten. 

Het gecombineerde bedrijf had aanhet eind van 2017 bijna 560.000 medewerkers en een omzet van bijna €14,6miljard. In de North Bay in de Amerikaanse staat Californië heeftWhole Foods ongeveer tien winkels.

Sinds de overname probeert Whole Foods zijn klantenbestanduit te breiden door prijzen te verlagen en zo de concurrentie aan te gaan metTrader Joe's, Safeway en Raley's. Conventionele versproducten zijn meeraanwezig bij Whole Foods, hoewel de biologische groenten en fruit er ook nog inde schappen te vinden zijn.

In de grotere Whole Foods winkels in de North Bay - SanRafael en Napa - heeft Amazon kluisjes geplaatst, zodat online shoppers hunboodschappen uit een kluisje kunnen ophalen. Gedurende de feestdagen waren eroveral in de winkels reclames van Amazon te zien.

Het door Amazon gesterkte Whole Foods zou voor problemenkunnen zorgen bij andere biologische supermarkten in de North Bay. Deverwachting is echter dat Whole Foods de grootste concurrent zal zijn vangrotere supermarkten en niet van biologische supermarkten als Good Earth inMill Valley en Fairfax.

"Amazon helpt zelfs de druk op onze winkel te verminderen",vertelt Stephen Mitchell, algemeen directeur bij Good Earth Natural Foods. Dewinkel, die in 1969 in Fairfax isopgericht en in 2012 flink heeft uitgebreid, trekt in zijn grootste winkel nuongeveer 3400 klanten per dag en heeft een jaarlijkse omzet van bijna 32,4miljoen euro. Mitchell geeft aan dat dit een behoorlijke druk legt op de capaciteitvan de winkel. In Fairfax is overigens geen winkel van Whole Foods.

Er zijn wel twee Whole Foods winkels in Mill Valley. Deeerste had een omzet van ongeveer €20 miljoen voordat Good Earth opende, schatMitchell. "Dit daalde met de ongeveer de helft nadat wij open gingen", vertelthij.

Onder eigenaarschap van Amazon worden de praktijken van WholeFoods steeds transparanter", zegt Mitchell. "De meerderheid van hun productenwas al niet biologisch", zelfs voor de overname door Amazon. "Onze producten,café, bakkerij en andere producten zijn 100% biologisch", vertelt hij. Mitchellziet dat consumenten steeds vaker overstappen van Whole Foods naar Good Earthof andere onafhankelijke biologische supermarkten.

"Ook voor de overname was er al een trend rondom hogereverwachtingen over kwaliteitsstandaarden en transparantie", bevestigt Mitchell. "Whole Foods heeft ongeveer de helft minder biologische producten dan wijhebben. Mensen willen meer betrokken worden na de verzelfstandiging van onzeindustrie. Het is niet de reden dat ons bedrijf groeit, maar het heeft ookzeker geen negatieve invloed gehad. Wij hebben gewoon het betere aanbod watbiologische verse producten betreft."

De producten van Good Earth zijn overigens niet helemaalbiologisch, zo geeft Mitchell toe. Vooral bij de glutenvrije voeding is er insommige producten niet-biologisch amandelmeel gebruikt. Mitchell denkt nog welna over de mogelijkheid om zelf ingrediënten te produceren om gecertificeerdebiologische glutenvrije bakkerswaren te maken.

In Sanoma County daalde de verkoop van de Santa RosaCommunity Market met ongeveer acht procent toen Whole Foods slechts enkele kilometersverderop een vestiging opende. Het terugkrijgen van de verloren winst blijkteen uitdaging, zo vertelt Melissa Minton, de algemeen directeur van de winkel. "Sindsde opening proberen we ons te hervinden", zegt ze. "We hebben de concurrentieaan moeten gaan en uit moeten breiden."

Community vocht terug door in 2013 in Sebastopol een winkelte openen op slechts enkele blokken van een Whole Foods vestiging. "WestCountry is een grote steun voor ons. Zij waarderen wat wij doen", zegt Minton. "Heteerste jaar hebben we het daar heel moeilijk gehad, maar daarna lukt het ons omeruit te komen." De winkel in Sebastopol heeft ook een delicatessen sectie, dieverantwoordelijk is voor 20% van de totale verkoop.

Sinds Amazon's overname van Whole Foods heeft Community deoverhand gekregen in Sebastopol. Inwoners van de stad winkelen liever lokaal,zoals wij aanbieden en hierdoor verkleint de klantenkring van Whole Foods. "Deste groter zij als onderneming worden, des te minder consumenten van hengecharmeerd zijn", zegt Minton.

"Ons grootste concurrentie voordeel is dat Derek Finn, onzesupermarkt manager, fantastisch is in het vinden van nieuwe producten en nieuwetrends. Hij weet producten in onze schappen te zetten, die Whole Foodswaarschijnlijk pas volgend jaar heeft", vertelt Minton.

"Mensen willen graag de ervaring van het zelf uitzoeken vanvoeding en menselijke interactie", zegt Finn. "Dit geeft ons een exclusieveopening, net als de verkoop van zeer hoogwaardige voeding." Alle versproducten die Community Market verkoopt, komen van lokale bronnen.

Mitchell van Good Earth geeft aan dat zijn bedrijf, dat 500 medewerkers heeft, niet de intentie heeftom te groeien tot een nationale keten. Een extra winkel zou het bedrijf wel nogefficiënter maken, zo geeft hij toe. "We zouden nog kunnen uitbreiden in deNorth Bay." Mitchell noemt Petaluma, Sebastopol en Healdsburg als mogelijkelocaties.

Amazon's overname van Whole Foods heeft Good Earth's groeibevorderd, zo geeft Mitchell aan. "Het speelt in op onze sterke punten -transparantie, educatie en activisme."

Community Market heeft dezelfde instelling. "Wij zijn zeerpersoonlijk. Wij bouwen relaties met onze klanten op en brengen mensen samen."

Bron: North Bay Business Journal
Publicatiedatum: