Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Roosmarijn Saat: "Samenwerking essentieel voor toekomst bio-speciaalzaken"
Verbroedering door 'Geen BTW op Bio'-campagne

Tholen - "De petitie 'Geen BTW op Bio' is in een paar dagen tijd al ruim 3.000 keer ondertekend. De campagne is al echt een olievlek aan het worden. Dat hoopten we ook vooraf", vertelt Roosmarijn Saat, voorzitter van de Biowinkelvereniging. Afgelopen vrijdag is bij Gimsel in Rotterdam het startschot van de campagne gegeven. Meer dan 150 biologische speciaalzaken doen mee. De initiatiefnemers willen in de eerste 100 dagen van het kabinet naar 0% BTW op biologische voeding. "We merken dat deze actie echt zorgt voor verbroedering tussen de bio-winkels. Met het oog op de toekomst is het nodig om samen te bepalen welke weg we in willen slaan. We moeten samen verder, de natuurvoeding is immers zo'n specialistisch kanaal. Samenwerken is volgens mij de enige juiste weg daarin, en een hele leuke."


De promotiecommissie van de campagne, met in het midden Volkert Engelsman: Hans van Mierlo (Ekoplaza), Roosmarijn Saat (Gimsel), Joyce Akkermans-Van den Bos (Natuurwinkel) en Merle Koomans van den Dries (Odin).

Roosmarijn geeft aan dat de Biowinkelvereniging steeds meer 'begint te staan'. De vereniging heeft momenteel 185 leden en Roosmarijn hoopt uiteraard dat dit mede dankzij deze campagne nog verder zal gaan groeien. "We hebben dit jaar echt een ontwikkeling doorgemaakt en hebben bepaald op welke fronten we kunnen samenwerken. Dat kunnen we door middel van deze campagne laten zien. Dit is een overstijgend thema waarmee we iets kunnen betekenen voor de speciaalzaken. Daarbij maakt het niet uit of je een Ekoplaza, Natuurwinkel, Odin-winkel of een vrije winkel runt. Iedereen mag aanhaken. Ook heel veel merkenleveranciers hebben enthousiast gereageerd op dit initiatief en het zegt ook veel dat al diverse niet-leden aangegeven hebben mee te gaan doen met de campagne."

De officiële kick-off van de campagne vond afgelopen dinsdag 31 oktober plaats tijdens de ALV van de Biowinkelvereniging. Toen werden alle details bekendgemaakt. "Daarop kregen we veel positieve reacties. Het is allemaal natuurlijk wel kort dag, maar dat is natuurlijk nodig om in te kunnen spelen op de actualiteit. Dit is iets waar je meteen op aan moet haken. Andere winkeliers gaven juist aan dat het lekker makkelijk is dat ze meteen mee kunnen doen."

Aan de campagne doen onder meer de bio-speciaalzaken van Ekoplaza, Natuurwinkel, en Odin mee. Bij deze speciaalzaken in heel Nederland krijgen consumenten op 10, 11 en 12 november alvast de kans om BTW-vrij boodschappen te doen. Deze actie heeft alleen betrekking op voedingsmiddelen die onder het 6% BTW-tarief vallen. Voedingsmiddelen die onder het 21%-tarief vallen, zoals alcoholische dranken, worden niet vrijgesteld.

Het afgelopen weekend zijn er volgens Roosmarijn al ruim 3.000 handtekeningen binnengekomen. "Ook bij Gimsel liggen de lijsten bij de kassa en moeten we zeer regelmatig een nieuwe stapel neerleggen. Dat is natuurlijk erg gaaf om te merken."


Volkert Engelsman bij de ondertekening.

De eerste handtekening

Met het zetten van de eerste handtekening onder de petitie gaf Volkert Engelsman, directeur van Eosta en onlangs gekozen tot nummer 1 in de Trouw Duurzame top-100, afgelopen vrijdag 3 november bij Gimsel het startschot. Na het zetten van zijn handtekening bedankte hij de aanwezige klanten voor het feit dat zij al jaren bereid zijn 'dubbel de prijs te betalen' voor de duurzame keuze die zij maken. "Jullie betalen immers een hogere prijs voor duurzame voedselproductie, en vervolgens betalen jullie via de belasting ook nog eens mee aan de maatschappelijke kosten van de chemische landbouw. Jullie zouden niet extra belast moeten worden, maar juist beloond."



Engelsman lichtte de uitspraak naderhand toe: "Biologische voeding bespaart de samenleving veel geld. De maatschappelijke kosten van het gebruik van landbouwgif in de chemische landbouw zijn enorm. In een Amerikaans onderzoek is net gebleken dat vrouwen minder vruchtbaar zijn als ze veel groente en fruit met pesticiden eten. De kosten van waterzuivering rijzen de pan uit. In Duitsland is driekwart van alle insecten verdwenen in de 27 jaar tijd. Dat soort kosten komt uiteindelijk bij de overheid terecht."

Petitie

Vanaf nu kan iedereen de petitie ondertekenen. Dit kan bij de kassa in de bio-speciaalzaken of online via de campagnewebsite www.geenbtwopbio.nl. Begin volgend jaar zal de petitie met handtekeningen aangeboden worden aan de leden van de Tweede Kamer.

Voor meer informatie: www.geenbtwopbio.nl, www.biowinkelvereniging.nl

Publicatiedatum: 6-11-2017
Auteur: Lenneke Pors-Schot
Copyright: www.biojournaal.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

17-11-2017 Idea opent eerste drie biologische winkels in Servië
14-11-2017 Fotoreportage: Proeverij v/d Natuur 'op het juiste spoor'
13-11-2017 Origin’O brengt beleving in vernieuwde winkel in Brugge
9-11-2017 "Als alle 150 aangesloten bio-winkels hetzelfde realiseren, dan zijn we er"
9-11-2017 Bioshop Zonder Meer geopend in Gorinchem
7-11-2017 Spanje: franchiserschap leeft op dankzij bio-producten
7-11-2017 Merkleveranciers haken in op 'Geen BTW op bio'-actie
7-11-2017 Aldi: "Gaan onverminderd door met uitbreiding bio-AGF"
3-11-2017 Bio-trend stijgt enorm in Duitse retail
3-11-2017 Frankrijk: Auchan opent zijn eerste bio-winkel
2-11-2017 Shelter Organics neemt 3 Natuurwinkels over
2-11-2017 Enquête over aankoopmotieven biologische levensmiddelen
2-11-2017 SPAR introduceert tas van Fairtrade bio-katoen
27-10-2017 Poolse Bio Planet breidt portfolio flink uit
26-10-2017 Belgische bio-keten Sequoia zet stap naar Vlaanderen
18-10-2017 "Bio meer schapruimte dan het op marktaandeel zou verdienen"
17-10-2017 Bescheiden rol voor bio op World Food Day Rdam
12-10-2017 Alnatura Super Natur Markt viert 30-jarig jubileum
11-10-2017 Kaasdag Ekoplaza brengt beleving naar de kaasafdeling
10-10-2017 Duits onderzoek naar biologische supermarkten 2017

 

Reacties:


Supergoeie actie!
Wellicht hadden hier meer kleine producenten en distributeurs bij betrokken kunnen worden. Als el Sauco, importeur van cacao en chocoladeproducten hebben we hier last minut op ingehaakt door t/m 8 november 6% korting op onze voorradige bioproducten te geven en retailers, ook buiten de bio-branch uit te nodigen mee te doen aan de actie.
Erik Sauër - el Sauco, Wageningen (email) - 7-11-2017 10:13:23


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *