Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Horeca snelst groeiende markt voor Weerribben Zuivel
"Duidelijk onderscheid tussen vooruitstrevende en stilstaande bio-winkels"

Tholen – De producten van Weerribben Zuivel en Zuiver Zuivel blijven ook in de toekomst exclusief beschikbaar voor de natuurvoedingsmarkt, belooft directeur Klaas de Lange. "Het natuurvoedingskanaal kan zich met dergelijke merken onderscheiden." Na een lastige start van dit jaar ziet hij tot zijn vreugde weer een stijgende lijn binnen het natuurvoedingskanaal. "Het natuurvoedingskanaal heeft zich de laatste maanden herpakt. Zo heeft onder meer Ekoplaza met de LKKRDR-weken een succesvolle campagne gevoerd. Ik zie nu steeds duidelijker onderscheid tussen vooruitstrevende winkels en stilstaande winkels. De eerstgenoemde winkels worden verbouwd en de ondernemers durven te innoveren, de andere winkels zullen weinig nieuwe mensen trekken en daar zie ik de toekomst somber voor in. Voor de bijzondere speciaalzaken is het essentieel om de drempel zo laag mogelijk te maken en het verhaal achter de producten te blijven vertellen. En te laten zien wat het verschil is met 'supermarkt-bio'. Er is een enorme betrokkenheid bij de producten en daar moeten ze iets mee doen."
 

Klaas de Lange.

Klaas ziet het feit dat ook de reguliere supermarkten steeds meer biologische producten aanbieden overigens als een positieve ontwikkeling. "Dit vergroot de beschikbaarheid van bio-producten. Essentieel voor een verdere groei van biologisch is een brede verkrijgbaarheid. Steeds meer consumenten gaan voor gezonde voeding en kunnen deze producten daardoor eenvoudiger aanschaffen."
 

Producten

Hij vertelt dat er momenteel met name veel vraag is naar kwark en Griekse yoghurt. "Dit zijn de wat meer eiwitrijke producten. Wanneer je minder vlees eet en toch actief wilt blijven is zuivel een heel goede alternatieve eiwitbron. Ik ben er van overtuigd dat deze trend zich door zal zetten. "Ook roomboter en volle yoghurt komen weer op. Het 'light-verhaal' is op z'n retour. Daarmee lever je toch in op smaak." In februari 2016 was Weerribben Zuivel de eerste in Nederland met biologische Skyr. De populariteit daarvan laat echter nog te wensen over, meent Klaas. "Dat valt nog een beetje tegen, het product is toch nog wat onbekend." Weerribben Zuivel investeerde jaren geleden al in producten zonder biet- en rietsuiker. "Dit is nu een heel actueel onderwerp. Ik ben er ook van overtuigd dat dit een trend is die blijft. De zorg pakt het nu bijvoorbeeld ook op. Het lijkt er op dat wij zelfs een beetje te vroeg gepiekt hebben met onze suikervervanging."
 

Groeiende vraag vanuit horeca

Ook vanuit de horeca neemt de vraag naar producten van Weerribben Zuivel toe. "Dit is zelfs de snelst groeiende markt voor ons. Om goede distributie naar deze speciale markt te garanderen brengen wij elke ochtend verse producten naar het foodcenter in Amsterdam. Er is met name veel vraag naar onze volle melk. We verwerken de verse melk meteen dezelfde dag. Dat heeft een positief effect op het schuimen van de melk en maakt het erg geschikt om in cappuccino te gebruiken. Met name koffiezaken zijn de laatste jaren uitgegroeid tot enorme melkverslinders. Koffie drinken is ook beleving. Daarom werkt het zo goed dat er een mooi verhaal achter onze producten zit en dat er aandacht voor de herkomst is. Ik vind het met name leuk dat door te leveren aan de horeca ook mensen met onze producten in contact komen die we anders niet hadden kunnen bereiken. Daar draait het voor mij nog altijd om: iemand raken met het verhaal achter Weerribben Zuivel."
 

Onderscheidende producten

Voor Klaas staat voorop dat de producten onderscheidend moeten zijn. In oktober 2016 introduceerde Weerribben halfvolle A2-melk. "Dit product heeft nog wat meer bekendheid nodig. Al is de A2-melk wel voor een heel specifieke doelgroep gemaakt. Daardoor zal het nooit een heel groot product worden." A2-melk is gemaakt voor consumenten die moeite hebben met het verteren van 'gewone' koemelk. Weerribben gebruikt hiervoor melk dat alleen door oerkoeien gegeven wordt. Deze melk bevat betacaseïne A2, de zogenaamde oermelk. Eeuwen geleden, als gevolg van migratie en domesticering, vond er bij de Europese rassen een mutatie plaats waardoor de genetische samenstelling in het betacaseïne eiwit veranderde. Deze gewijzigde betacaseine wordt A1-betacaseine genoemd. A2 melk is voor sommige mensen makkelijker te verteren. "Dit product past heel goed in de biologische sector."
 
Voor meer informatie:
 
Klaas de Lange
Weerribben Zuivel
Veldhuisweg 9
8362 VB Nederland
0527 292529
info@weerribbenzuivel.nl
www.weerribbenzuivel.nl 

Publicatiedatum: 26-9-2017
Auteur: Lenneke Pors-Schot
Copyright: www.biojournaal.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-10-2017 WUR Rapport: Indicatie economische gevolgen fipronilaffaire pluimveesector
23-10-2017 Nieuw: premium bio-roomijs van jerseymelk
20-10-2017 Minister Kamp waarschuwt voor onverantwoorde groei melkveestapel
19-10-2017 PCB-besmetting bij bio-boer door historische bodemverontreiniging
18-10-2017 Netwerk GRONDig heeft Comité GRAS samengesteld
17-10-2017 "Verhitting melk leidt tot astma"
16-10-2017 AH begint geen miljoenclaim tegen pluimveehouders
13-10-2017 Ronald van Marlen: "Afzet bio-melkveehouderij in eigen hand houden"
13-10-2017 Binnenkort mogelijk: biologisch melktappen in Zwolle
11-10-2017 Glyfosaat aangetroffen in Ben & Jerry's ijs
9-10-2017 Huisgerookte chilipepers in nieuwste Aurora-kaas
9-10-2017 Geavanceerde methode voor fosforbepaling in melk maakt efficiëntieslag mogelijk
6-10-2017 Royal A-ware begint bio-offensief
5-10-2017 Ot-en-Sien-boer boert beter dan gemiddelde melkveehouder
4-10-2017 Terschellinger kaas spoelt aan wal na windhoos
2-10-2017 Demeter vraagt vrijstelling in fosfaatdossier voor BD-melkveehouders
2-10-2017 Zuivelproducten ERF-1 krijgen landelijke onderscheiding
29-9-2017 Enthousiasme onder omschakelaars melkveehouderij
28-9-2017 "Meer betrokkenheid leden bij besluitvorming biologische melk gewenst"
27-9-2017 Melk van ‘t vat bij De Melkbrouwerij

 

Reacties:


Goed en eerlijk verhaal van Klaas ! Ik sluit mij hierbij aan. En inderdaad merken ook wij met la Bio Idea, Amaizin en onoff spices de positieve ontwikkeling bij de Nederlandse winkels de laatste maanden. Hulde voor de inzet en innovatiekracht van de winkeliers en hun groothandels ! Opgewektheid is de moeder van de goede invallen.
Willem van Wijk, DO-IT bv, Almen - 27-9-2017 16:14:31


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *