Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vlaamse bio-landbouwbedrijven +8% naar 370

Belgische bio-consumptie groeit met 18%

Het aantal bio-bedrijven in Vlaanderen groeit gestaag. Eind 2015 telde de biologische sector 370 gecertificeerde landbouwbedrijven. Dat is 8% of 27 bedrijven meer dan in 2014. Ook in de verwerking, verdeling en verkoop groeide het aantal gecertificeerde bedrijven met 11% tot 823 marktspelers.
 
De Belgische consumptie zette met een groei van 18% weerom een grote stap vooruit en brengt het marktaandeel voor verse bio-voeding van 2,3% naar 2,7%. De biologische sector valt in de smaak, niet alleen voor de kwaliteit van zijn producten, maar ook dankzij zijn groene innovatoren die antwoorden bieden op uiteenlopende maatschappelijke vraagstukken.
 


De biologische sector legt opnieuw groeicijfers voor. Met een groei van 8% klokte het aantal gecertificeerde biologische landbouwbedrijven in 2015 af op 370. Ruim een kwart van deze bedrijven haalt een inkomen uit de teelt van diverse groenten, bijna een derde uit de veehouderij. Samen bewerkten ze een areaal van 5.343 hectare (+6%). Het biologisch areaal bestaat voor 46% uit grasland en gronden met natuurwaarde. 18% wordt ingenomen door bodembedekkers en 16% door akkerbouwgewassen. Aardappelen, groenten en kruiden nemen 11% van het bio-areaal in en fruit 9%.
 
Ook in de verwerking, verdeling en verkoop steeg het aantal bedrijven met een certificaat voor bio: een groei van 11% bracht het aantal marktspelers op 823.
 
De consument lust er wel pap van, zo blijkt overduidelijk uit de aankoopcijfers. Met een groei van 18% brengt de Belgische koper het marktaandeel van verse bio-producten op 2,7%. De groei is onder meer te danken aan een ruimere beschikbaarheid van bio in meer verkoopkanalen. Bovendien blijkt dat consumenten hun aankopen uitbreiden naar andere productgroepen. Terwijl groenten en aardappelen nog steeds de toppers van bio zijn, blijken vooral producten als brood, zuivel en fruit extra kopers te verleiden. Het verschil in consumptiegroei tussen de gewesten is beduidend: vooral Brussel blijkt op de kar te springen in 2015.
 
De verkoop van bio is verspreid over alle leeftijden en alle sociale klassen, met lichte verschillen volgens leeftijd en inkomen. En 9 op de 10 Belgen koopt wel eens bio.
 
De maatschappelijke relevantie van bio blijft intussen stevig. De bio-sector kiest resoluut voor een milieu- en klimaatvriendelijke aanpak, biedt meer economische stabiliteit en innoveert met breed gedragen bedrijfsmodellen. Kortom de bio-sector speelt veerkrachtig in op de vragen die de huidige maatschappij opwerpt. De bio-sector is rijk aan groene innovatoren die door de burger erg gewaardeerd worden.
 
Klik hier voor het bio-jaarrapport op de website van het Departement Landbouw en Visserij.
Publicatiedatum: