"Duitsland: "Groeiende vraag biologische en lokale producten"
Huismerken van Duitse supermarkten hebben bij alle productgroepen een aanzienlijk aandeel: volgens de Lebensmittelzeitung wordt van elke 10 euro omzet vier euro uit private labels gegenereerd. Deze tendens zet verder door, niet alleen bij discounters en supermarktketens, maar ook bij drogisterijen en speciaalzaken.
Op agrogebied is en blijft Duitsland de belangrijkste handelspartner van Nederland: meer dan een kwart (ruim €20 miljard in 2014) van de totale Nederlandse agro-export gaat hier naartoe. Duitsland is op landbouw-, food- en tuinbouwgebied in te delen in drie geografische gebieden. Het Noordwesten heeft veel overeenkomsten met Nederland. Hier is sprake van een hoge concurrentiedruk en er is weinig groei te verwachten. Het Oosten is in ontwikkeling, heeft voornamelijk productiegebied met veel grootschalige landbouw en, op een paar grote steden na, een lage bevolkingsdichtheid. Zuid-Duitsland is een grote deelmarkt met groeimogelijkheden door de grote koopkracht en een sterke focus op duurzaamheid en regionaliteit.