Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gebruikt stimuleert wel bio-aankopen

'Herbruikbare tassen zijn slecht voor de lijn'

Herbruikbare boodschappentassen zijn misschien wel goed voor het milieu, maar ze kunnen slecht zijn voor uw taille. Dit concludeert Harvard University. De onderzoekers hebben ontdekt dat het onze boodschappentassenkeuze ons koopgedrag beïnvloedt. En terwijl canvas of jute tassen het winkelend publiek stimuleren om voor milieuvriendelijke en biologische producten te kiezen, moedigt het mensen ook aan om een zoete of vette traktatie te kopen, omdat ze het gevoel hebben dat ze dit verdienen.

Uit de studie blijkt dat mensen met een herbruikbare tas 33 procent meer kans hebben om ongezonde snacks te kopen, dan degene die gebruik maken van een wegwerptasje uit de winkel. "Wie boodschappen doet met zijn eigen tas heeft meer kans om biologische producten en gezonde voeding te kopen", zegt Uma Karmarkar. assistent-professor in bedrijfskunde aan de Marketing Unit van Harvard. "Maar diezelfde consumenten voelen zich vaak deugdzaam, omdat ze ecologisch verantwoord bezig zijn. En dit gevoel overtuigt hen dat ze zichzelf mogen verwennen met koekjes of chips of een ander product met veel vet, zout of suikers."

De studie toont ook aan dat herbruikbare tassen ook de kosten voor de consument stuwen. Omdat mensen die hun eigen tas meebrengen meer biologische producten kopen zijn zij gemiddeld zo'n 580 euro per jaar duurder uit. Dit is berekend over een gezin van 4 personen.

De onderzoekers verzamelden de onderzoeksgegevens onder 142.938 klantkaarthouders van een grote supermarktketen in Californië tussen mei 2005 en maart 2007. Vervolgens is het koopgedrag van shoppers die boodschappen deden met een eigen tas, vergeleken met de shopsessies waarvoor dezelfde shoppers een plastic tas kochten.

Klik hier voor het hele onderzoek.
Publicatiedatum: