Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Blog Axians

"Help! Hoe overleef ik de CSRD regelgeving en verpakkingseisen van de EU?"

De regelgevingen vanuit de EU schieten als wilde paddenstoelen uit de grond. "Zoals de niet-sexy klinkende 'Afvalbeheerbijdrage Verpakkingen' of de 'CSRD'. Houd jij het met je Agrofood bedrijf nog allemaal bij? Waarschijnlijk niet en dat is volkomen begrijpelijk. Je hebt het al druk genoeg met je klanten. Met een toereikend ERP systeem is het registreren van alle bijkomende accountancy zaken gelukkig wél haalbaar. Want met een toereikend ERP systeem automatiseer je bijvoorbeeld je jaarlijkse carbon footprint. In dit blog vertelt Axians hoe jij straks goed voorbereid bent.

Het leed dat verpakkingsbelasting heet
"Breng je jaarlijks meer dan 50.000 kilo aan verpakkingen op de Nederlandse markt? Dan ben je anno nu verplicht aangifte te doen en betaal je in de meeste gevallen de 'Afvalbeheerbijdrage Verpakkingen'. Ook wel genoemd: verpakkingsbelasting. Het tarief van de bijdrage hangt af van de kosten die het inzamelen, scheiden en recyclen van een specifiek materiaal met zich meebrengt. Kortom, beter recyclebare verpakkingen zijn niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de financiën van je onderneming. Althans, is dat laatste wel zo?"

De boosdoener in dit verhaal; de stoïcijnse consument
"Als de retailer meer moet betalen vanwege een recyclebaar plastic bakje, netje of kartonnen verpakking, zal de retailer deze kosten uiteindelijk doorberekenen naar de consument. Maar in dit groene verhaal is de consument juist de boosdoener. Omdat we - als het erop aankomt- als consument vaak toch niet écht bereid zijn te betalen voor een duurzamere verpakking. Er zijn immers wel leukere dingen te doen met ons geld!"

"Maar uit onderzoek is gebleken, dat zelfs wanneer de prijzen hetzelfde zijn, consumenten alsnog vaak vasthouden aan wat ze gewend zijn! Want de consument is bijvoorbeeld gewend aan het plastic doorzichtige bakje, om het om te draaien om te zien of de druiven rot zijn ja of nee…"

Tomaten flipperkast
En dan zijn er ook consumenten die verduurzaming onzin vinden en van mening zijn dat we met z'n allen doorschieten in de vergroening. Dit kan mede komen doordat we in ons welvarende kikkerlandje met optimaal klimaat, nauwelijks de directe gevolgen van klimaatverandering ervaren. Als je nu in de supermarkt staat en je losse tomaten wilt hebben, kan je nergens meer een plastic tasje scoren. En zo verandert je winkelmandje of -kar als het ware in een tomaten-flipperkast. De rode bollen rollen vrolijk in het rond terwijl je humeur met de minuut achteruit gaat."

"En wanneer we naar andere delen van de wereld reizen en zien dat plastic daar achteloos langs de snelweg wordt gedumpt, dan voelt het misschien zelfs nutteloos dat we ons hier zo tot op de details inspannen. Dat we elke zaterdagochtend braaf onze flesjes inleveren voor statiegeld. En op feestjes moeten lijden omdat we onze drankjes moeten drinken met papieren rietjes, die na verloop van tijd soppig worden in je glas. Sommige mensen kunnen daardoor simpelweg denken: ''Laat me in Nederland gewoon m'n gratis plastic zakje voor mijn tomaten behouden. Die andere landen mogen ook wel wat doen."

Op deze manier lijkt verduurzaming het momenteel te verliezen van gemak. Maar… daar steekt de EU toch een stokje voor.

De EU als docent die met de CSRD 'stok' slaat
"Vanaf volgend jaar worden beursgenoteerde bedrijven gedwongen tot nog meer transparantie. Onder nieuwe Europese wetgeving, de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) moeten ze jaarlijks een uitgebreid duurzaamheidsverslag publiceren. Hierin staat onder andere voor hoeveel CO2-uitstoot ze in een jaar verantwoordelijk zijn. Het doel van de wet is niet om bedrijven te dwingen te vergroenen. Maar de EU hoopt dat met deze jaarlijkse duurzaamheidstransparantie bedrijven zich aangemoedigd gaan voelen om sneller te verduurzamen. De uitstoot moet tot in de fijnste details gedocumenteerd worden. Bedrijven moeten namelijk rapporteren over, hou je vast… 1100 punten!"

Top down
"Het in gang zetten van de CSRD regelgeving verloopt volgens een top down benadering. Dus volgend jaar is het alleen nog verplicht voor beursgenoteerde bedrijven, maar medio 2026/2028 komt ook het MKB aan de beurt. En daarmee dus ook jou Agrofood of verpakkingsbedrijf. De reden dat ze eerst de grootste spelers 'pakken' is dat die de backoffice (al) hebben om hiermee aan de gang te gaan. En zo krijgen deze spelers als het ware een voorbeeldfunctie voor de rest. Dat betekent concreet dat een Albert Heijn nu al vraagt aan hun toeleveranciers om verantwoording te leggen over de CO2 uitstoot. En zo krijgt de keten er ook al snel mee te maken. Zeker als je een strategische partner bent."

De CSRD: de nachtmerrie van elke accountant met een ontoereikend ERP systeem
"Het opmaken van een financieel jaar rapport is een taak die waarschijnlijk geparkeerd staat bij je accountant. Maar wie gaat al die bijkomende 1100 duurzaamheidspunten uitrekenen? Het is een enorme load aan extra werk. Want het is een enorme en erg ingewikkelde klus. Denk er maar over na: van elk product moet je precies weten hoeveel CO2 het heeft gekost om het product te maken! Ga er maar aan staan. Al helemaal als je veel producten hebt en producten of grondstoffen importeert uit het buitenland. Eigenlijk is het gewoon too much om je accountant dat aan te doen. Maar gelukkig kan een goede ERP leverancier – met een tip top ERP systeem – jouw bedrijf daarbij helpen!"

Pak het slim aan: Werk samen met verpakkingsbedrijven, telers, etc.
"Alle bedrijven om je heen – de coöperaties, de telers, de verpakkers, etc. – iedereen krijgt straks met deze regels te maken. Verpakkingsbedrijven zijn intensief bezig met deze duurzame processen, hoewel het vaak om massaproductie gaat. Gezien de smalle marges in deze sector is efficiëntie van groot belang om productief te kunnen werken. Anticiperen op wijzigingen in wet- en regelgeving is cruciaal. Het is van essentieel belang om proactief op de hoogte te zijn van aankomende wetten en hier direct op in te spelen. Het geeft natuurlijk een aanzienlijk concurrentievoordeel als je als eerste de nieuwste verpakkingsmaterialen kunt aanbieden."

"Van teler tot verpakkingsbedrijf, van AGF tot maakindustrie, samenwerking wordt steeds noodzakelijker door de stimulans die de naleving van regels geven. Binnenkort zal de retailer haar leveranciers vragen: "Wat is de CO2-voetafdruk geweest om dit bakje met vier appels en een plasticfolie te produceren?" Het AGF bedrijf speelt deze vraag vervolgens door naar zijn toeleverancier in de verpakkingsindustrie. Zie het dus als een ketenregistratie. Je hebt een verantwoordelijkheid tot de keten en wilt niet dat de andere schakels straks met hooivorken langskomen omdat jij je zaken niet op orde hebt."

Een ERP systeem dat je CSRD 'huiswerk' voor je maakt
"Als je kijkt naar het gedrag van bedrijven met betrekking tot de Brexit leren we vooral wat we niet moeten doen. De meeste Britse bedrijven wisten wel wat eraan zat te komen en wanneer. Maar als je dan vraagt: "Waren ze er op voorbereidt?" Is het antwoord: nee."

Ben jij al voorbereid op de CSRD?
"Niet elk ERP systeem op de markt is in staat om dit (nauwkeurig) te registreren. Ben jij al voorzien van een ERP systeem dat dit kan? Zo niet, dan kom je óf in de knel óf in een maatwerktraject terecht. En zeker dat laatste wil je uiteraard niet. Spontaan eczeem: dat krijgen de meeste bedrijven inmiddels bij de gedachte aan excessief maatwerk. Dus, om jezelf dit te besparen doe je er beter aan bij het hebben van een toereikend ERP systeem waarmee meteen alles voor je geregeld is."

Ons ERP systeem voor de Agrofood: 'I-Fresh'
Heb jij je huiswerk al gedaan op het gebied van de CSRD en andere regeldruk uit Brussel? Wij begrijpen dat dit nog niet bovenaan je prioriteitenlijst staat. Gelukkig kun je bij ons gaan 'afkijken'. Met andere woorden: wij gaan jouw huiswerk maken. Wij zorgen dat straks alle relevante regelgeving geïntegreerd is ons ERP-systeem met handige tools. En dan hoef jij er haast niet meer over na te denken. Met ons innovatieve ERP systeem 'I-Fresh' ben je verzekerd van soepele registratie van zowel de Afvalbeheerbijdrage Verpakkingen als de CSRD. Wij kennen de regelgeving – betweterig goed zelfs. Ideaal voor jou want zo zijn niet alleen wij, maar vooral ook jij voorbereid op de CSRD en andere verduurzamingsregels!"

Voor meer informatie:
Axians
Ilse Lunenburg
Sales adviseur Agrofood
Mob: 06 2919 7706
ilse.lunenburg@axians.com

Errol Phefferkorn
Sales adviseur Agrofood
Mob: 06 2740 0335
Errol.phefferkorn@axians.com
www.i-fresh.nl

Publicatiedatum: